De danske social media-eksperter hos Falcon Social har fået endnu mere risikovillig kapital i ryggen, hvilket skal hjælpe virksomheden til at brage igennem den internationale lydmur.

Denne gang er det blevet til intet mindre end små 112 mio. kr. i ny venturekapital fra engelske Prime Ventures, tyske Target Partners og danske Northcap Partners.

Falcon Socials kerneprodukt er en software-platform, som gør det muligt for virksomheder at holde styr på sociale medie-kampagner i ”real time” på tværs af platforme.

Danske Falcon Social er vokset fra 16 til 180 medarbejdere på to år, har åbnet kontor i New York i 2014, og selskabet har nu omkring 500 kunder såsom Coca-Cola, Jaguar, danske Carlsberg og WWF.

Medarbejdere med 38 forskellige nationaliteter arbejder på hovedkontoret i Købmagergade 45 i København.

Falcon Social er et af de få Social Media-huse, der stadig står på egne ben og ikke er blevet slugt af et af verdens største softwareselskaber, der har travlt med at møve sig ind på det lukrative marked for medie- og marketingløsninger, som kan håndtere virksomheder og brands tilstedeværelse på de sociale medier.

Herhjemme er bl.a. Komfo en af Falcon Socials konkurrenter, men selskabets største vækstmarked finder man lige syd for grænsen, mens også det relativt nyåbnede kontor i New York har givet bonus, fortæller Ulrik Bo Larsen, CEO og medstifter af virksomheden, der øremærker de mange rare millioner international ekspansion. 

Lidt af en vækstkomet

I 2014 firedoblede Falcon Social sine løbende indtægter, og væksten har altså åbnet øjnene hos de internationale venturefonde i denne finanieringsrunde.

- Det er en stor tillidserklæring at så prominente investorer nu står bag vores vision, lyder det fra Ulrik Bo Larsen, CEO og medstifter af Falcon Social, i en pressemeddelelse.

Falcon Socials løsning hjælper som sagt virksomhederne med at være til stede på de sociale medier. Det handler for den enkelte virksomhed om masser af kanaler som Facebook-sider, Twitter-konti og YouTube-kanaler.

- Der er et hul i markedet for en social-media løsning, der rækker på tværs af virksomhedernes enheder og samtidig har alle de funktioner, som virksomhederne har brug for, siger Ulrik Bo Larsen.

Natural born global...

Med en vækst på 630 pct. i 2013 og på 443 pct. i 2014 skal der ekstra brændstof på motoren for at holde lignende vækstrater.

- Den nye investering vil hjælpe os med at skalere hele forretningen og accelerere vores produktudvikling yderligere, siger Ulrik Bo Larsen.

Prime Ventures investerer for første gang i Falcon Social, de to andre fonde har tidligere investeret tilsammen lidt over 50 millioner kroner, så Falcon Social de seneste tre år samlet har modtaget over 150 millioner kroner i venturekapital.

Roel de Hoop, partner i Prime Ventures, som nu sidder i bestyrelsen for Falcon Social, siger i en pressemeddelelse:

- Vores mission er at levere finansiering til opbygning af verdens mest innovative selskaber. Vi er glade for at støtte hele holdet bag Falcon Social i deres vækst og ser frem til, at Falcon Social bliver markedsledende ved at ændre den måde, virksomheder håndterer deres tilstedeværelse på sociale medier.