I mere end 30 år har The National Retail Federation (NRF) Big Show været et af ​​de vigtigste events i detailbranchen. I januar var der 35.000 deltagere fra 95 lande samlet i New York ved dette års event for at opleve og diskutere nye og kommende trends i detailbranchen.

– Den hurtige teknologiske udvikling og de forandringer, der følger med, var det gennemgående tema, siger Bengt Eliasson, Nordic Industry Lead, Detail & Consumer Products hos IBM. 

Og det handlede ikke kun om udviklingen inden for de traditionelle Back Office funktioner såsom forsyningskæden, partnersamarbejder og andre operationelle aktiviteter, men også om forandringerne inden for Customer Engagement og Customer Experience.

 

Hvad er en butik i det hele taget?

Mange i detailhandlen bokser lige nu med spørgsmålet om, hvad en butik i det hele taget er. Det er en nytænkning af hele detailplatformen, der er nødvendig for at forbedre kundeoplevelsen. 

– Og én ting er klar: Der findes ikke kun én ideel platform for alle i detailhandlen. I USA bliver otte ud af de ti bedste e-handelsplatforme drevet af aktører, der må betragtes som traditionelle og butiksbaserede. Og den største af alle onlineforretningerne – Amazon – åbner nu fysiske butikker, fortsætter Bengt Eliasson.

 

Kunstig intelligens og købsoplevelsen

Detailhandlen kan ikke længere nøjes med at sælge produkter. De skal også sælge oplevelsen, og forbrugerne forholder sig heller ikke passive længere. 

– I dag forventer kunderne, at detailhandlen kender dem, tilbyder en personlig oplevelse, engagerer sig i dem – og selvfølgelig at det altid er let at shoppe.

– Og det står klart, at Cognitive Computing, Artificial Intelligence og Machine Learning snart vil være helt almindelige redskaber i udviklingen af personlig interaktion, og mængden af tilgængelige data vil gøre det muligt at behandle enkeltpersoner som et markedssegment for sig.

 

Sig hej til Blockchain

Det andet dominerende tema var Blockchain. Brugen af ​​Blockchain vokser måned for måned og vil være en ”game-changer” for mange i detailhandlen i 2018. 

– Lige nu fokuserer de fleste Blockchain-cases på forsyningskæden, men andre områder bliver hurtigt lige så vigtige i takt med, at der opnås en bredere forståelse for værdien af ​​Blockchain. 

– Når først store finansielle institutioner implementerer Blockchain-løsninger, er det kun et spørgsmål om tid, før decentraliserede Blockchain-baserede detailforretninger binder købere og sælgere sammen uden mellemled og de tilhørende omkostninger.

 

Nysgerrig efter mere?

Vil du vide mere om de vigtigste erfaringer og indsigter fra NRF – om trends samt innovative ideer og løsninger i detailhandlen? Vil du høre om brugen af ny teknologi i håndteringen af opgaver inden for marketing, detailhandel og forretningsmæssige udfordringer. 

Og vil du være forberedt på den markante ”disruption”, der er på vej i din branche? Så lyt til Bengt Eliassons webinar "Disruption in the retail industry – We show you the forecasts".