- I can’t wait to see who will prove to be the most consistent young talent in this exhilarating time. Because they are the ones who will be creating something that the world has never seen.

Sådan siger Rei Inamoto, tidligere kreativ direktør hos AKQA, om de unge kreative, der ryger til tops ved den internationale kreative konkurrence Young Glory Student Competition – og i år har konkurrencen fået en dansk vinder. 

Eller rettere to danske vindere: Nemlig de to 2.års-studerende fra DMJX Kreativ Kommunikation, Alexander Keblow Kofoed og Christian Skjøtt, som har snuppet førstepladsen i skarp konkurrence med studerende fra bl.a. Miami Ad School i New York, Academy of Art University i San Fransisco og Berghs School of Communication i Stockholm.

Konkurrencen kaldes populært Advertising’s Tour de France for young creatives, og det beskriver ganske godt set up’et.

For det er ikke ”bare” noget med at sende en case ind, og så læne sig tilbage og vente på shortlister og vinderlister.

Er allerede prisvante

Young Glory Student Competition kører således over en otte måneders periode - fra september til april. 

Hver måned leverer en topkreativ fra et af de store bureauer i verden, eller en marketingpersonlighed fra et af verdens store brands, en brief til deltagerne – og først når alle otte briefs er løst, kan der kåres en samlet vinder. 

Og vinder-teamet i år var altså dansk, så det var et par glade, nyslåede Young Glory-vindere, Markedsføring nåede at fange på en telefon, inden de lettede med kurs mod Montreal i Canada for at modtage prisen.

- Vi fik en mail i sidste uge om, at vi havde vundet, og vi var helt oppe at køre. Rystede nærmest. Og vi er selvfølgelig sindssygt glade og stolte, siger Alexander Keblow Kofoed, som sammen med Christian Skjøtt, resten af klassen og lærerne tog forskud på fejringen med et glas vin og en middag i byen.

Alexander Keblow Kofoed og Christian Skjøtt er dog på ingen måde uvante med international hæder: Så sent som i sidste uge kunne de to, sammen med henholdsvis Jacob Grandt og Jesper Uttrup fra DMJX Kreativ Kommunikation, glæde sig over to af de prestigefulde New Blood-priser ved årets D&AD i England.

Briefs fra store navne

Og de briefs, I skulle løse?

- Alt mellem himmel og jord. Den første handlede om at få flere firmaer til at sponsorere kvindefodbold. En handlede om at ændre folks opfattelse af selvkørende biler – og en om at få de hårdtarbejdende japanere til at afholde deres ferier, fortæller Christian Skjøtt.

Og det er ikke briefs, der er stillet af hvem som helst: 

Blandt de kreative profiler, der i år har leveret opgaver til konkurrencen, finder man Andrew Fergusson, Group Creative Director, Droga5 New York, Masashi Kawamura, Executive Creative Director og stifter af the Creative Lab PARTY i Tokyo og New York, Greg Tan, Senior Manager, Digital Governance (Global Communications), PepsiCo og Xander Lee, Creative Director, BBH Singapore.

Præsentation for stort publikum

I løbet af denne uge deltager de to unge danskere i den business-konference i Montreal, som prisen er en del af: Den hedder C2, hvilket står for Commerce + Creativity, og den gæstes af en del prominente talere.

Eksempelvis kan man møde rapperen Snoop Dogg, LGBTQ+-aktivist Chelsea Manning, Alex Bodman, Global Creative Director hos Spotify, Jessica Neal, Chief Talent Officer hos Netflix og mange flere.

Nå ja, og ud over at modtage deres vinder-pris, så skal Alexander Keblow Kofoed og Christian Skjøtt forresten også lige præsentere deres løsning fra konkurrencens sidste runde foran godt 2.000 tilhørere.

- Ja, det er jo en smule nerve wreckingog svært at relatere til, men som man siger, så gælder det om at forestille sig, at man bare står og fortæller det til sin mor. Så det må vi prøve, lyder det fra Alexander Keblow Kofoed.

Internationale ambitioner

Og hvad med fremtiden – hvor tager drømmen jer hen?

- Nu skal vi jo lige være færdige på skolen, men vi skal i praktik til oktober, så vi håber da, at de kontakter, vi får i forbindelse med priserne her, kan give os nogle lidt flere muligheder, end hvis vi ikke have deltaget, siger Christian Skjøtt.

Ingen af de to synes, de sådan lige kan sætte et specifikt navne på drømmebureauet, men ambitionerne fejler ikke noget - og det må gerne være noget med udlandet, siger de begge.

Hvad har deltagelsen i Young Glory givet jer rent fagligt?

- Utrolig meget. Vi tror på, at det kan give vores karriere et skub, for vi har fået enormt meget ekstra erfaring. Og vi synes selv, vi er blevet dygtigere. Men det har også været hårdt: Vi har knoklet i otte måneder med det her, ud over skolen, så vi har jo nærmest lige fået vores liv tilbage, lyder det fra de to Young Glory-vindere.

Hvis du vil læse mere om Young Glory, kan du gøre det her – og så er det værd at kigge nærmere på de to danske prisvinderes portfolio. Det kan du gøre her.