USA’s 42. præsident, Bill Clinton, rammede purpose elegant ind, da han tirsdag holdt tale i København. På stats- og statsmandsniveau, ganske vist, men alligevel:

- I skal blive ved med at spørge jer selv om, hvordan I kan gøre det bedre og hurtigere og til en bedre pris. Men det skal altid handle om, hvorvidt jeres befolkning får det bedre, sagde den tidligere præsident.

I morgen aften dyster annoncører og bureauer – lidt usædvanligt i dansk award-sammenhæng – også om andet og mere end bare at sælge produkter: Nemlig at sætte fokus på samfundsmæssige problemer, der skaber erkendelse og inspirerer til handling.

Og noget tyder på, at Danish Digital Award så rigtigt, da den nye kategori – Purpose & Impact – blev introduceret op til uddelingen: For med 35 indsendelser er den blandt årets topscorere i DDA.

Her gør jurygruppeformand Simon Ryhede, Global Digital Director, Marketing, i Momondo, status over den første sæson:

- De indsendte arbejder har demonstreret et markant skifte: Fra at kæmpe om likes og views til at skabe en reel ændring i samfundet. Det gælder ikke kun shortlisten, men også de mange runners-up.

Tjene penge og samfund

Det var oprindelig også Simon Ryhede, der tog initiativ til kategorien, som han ikke overraskende tillod sig at have forventninger til:

- Virksomheder i Danmark – og i hele Norden – har muligheder for at markere sig inden for Purpose & Impact, for mange af dem har allerede et formål forankret i kulturen. Og det giver god mening, for virksomhederne erkender i stigende grad, at de både kan tjene penge og tjene samfundet. De to ting hænger godt sammen – det er ikke et spørgsmål om filantropi.

Den største forhindring, mener han, er hverken erkendelsen eller handlingen:

- Indsatsen for at gøre noget godt og varigt for samfundet – herunder at give brugere værktøjer, brugere kan handle på – har hidtil ikke været noget, særlig mange har kommunikeret. Den beslutning skal komme fra topledelsen, siger Simon Ryhede.

Og det er netop, hvad DDA-kategorien skal inspirere til.

”Hey, vi gør også noget!”

For en award kan være driver for både virksomheder og bureauer til at fortælle om deres gode cases, mener Simon Ryhede.

Han var i en årrække Director, Social & Digital, i We Love People, inden turen i efteråret gik til Momondo. Og både bureau og rejsesøgemaskinen må siges at være purpose-drevne i kommunikationen.

Men som award-disciplin er purpose en ny sti at betræde, erkender Simon Ryhede:

- Vi havde gode diskussioner i juryen. Vi var glade for de mange indsendelser, men når vi evaluerer, tror jeg, at vi kan blive skarpere på kategori-beskrivelsen, bl.a. at man får skabt en ændring og skubbet til en dagsorden. Det er der heldigvis plads til, for DDA har en fin fokus på den mere langvarige indsats.

Jurygruppeformanden forventer, at trenden om både Purpose og Impact forstærkes – samtidig med, at kommunikationen forandres:

- Det drejer sig basalt set ikke om kampagner, men om et mindset i virksomheden. Den giver tilbage via et purpose funderet på virksomhedens DNA. Vi vil med awarden gerne forstærke denne positive bevægelse ved at honorere en række cases – og forhåbentlig få andre til at tænke ”Hey, vi gør også noget!”. Og det er purpose-tilgangen i en nøddeskal: Do good and do better – do better by doing good, siger Simon Ryhede.

Vinderne i Purpose & Impact-kategorien – og i alle de andre kategorier - offentliggøres torsdag aften, når DDA afholder et for længst udsolgt awardshow i TAP1.

DDA 2018 – Her er de shortlistede cases i Purpose & Impact-kategorien

(case, virksomhed, bureau + samarbejdspartner)

  • #JegErDansk, Gorilla Media, Gorilla Media
  • Du kan redde liv, TrygFonden, We Love People + Orchestra
  • Fod på julen, Røde Kors, Hjaltelin Stahl + Pegasus Production
  • Help A Dane, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, &Co + Oath, PHD, Peter Harton, Mikael Bertelsen
  • Image_Hack, Dove, Mindshare
  • Open Minds – helping the next generation, Momondo, &Co + Productions
  • Spritstiv Speeddate, Kræftens Bekæmpelse / TrygFonden, Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack
  • Vold kan forekomme, Minister for ligestilling, Karen Ellemann, Advice
  • Burgris, Nej Tak – Fra digital kampagne til lovgivning på Borgen, Dyrenes Beskyttelse, Mindshare
  • Hackereksperimentet, Codan, &Co + RelationsPeople, Supersonic, Mathias Hovgaard, Mads Tholmsen, Sofie Marie Kristensen, Christian Schwanenflügel
  • Alt det vi deler, TV 2, &Co + Moland Film Company, Michael Peter Sajic, Kasper Wind, Jacob Thuesen
  • NyKemiLov.nu, COOP, Robert/Boisen & Like-minded + OMD, PrimeTime Kommunikation, Gobsmack Productions