I et rekordår med hensyn til indsendelser er udviklingen i to af Creative Circle-kategorierne, Digital og Direct, nogenlunde flad.

I Digital-kategorien – inkl. 2 Craft-kategorier – lander årets award-show på 142 indsendelser, og hvor 26 bureauer deler 46 shortlister i år. Sidste år slap 43 cases igennem nåleøjet.

Kigger vi på finalefeltet alene fra bureau-siden, ser top-3 således ud målt på flest shortlister:

1. Spring Summer – 10, heraf 4 i Craft.

2. Hello Monday – 8, heraf 3 i Craft.

3. Norgram 7, heraf 1 i Craft-kategorien.

Traditionel og digital reklame konvergerer

Vi spørger en af de fire juryformænd, om der er nogle tendenser, der gør sig gældende? 

– Det bliver mere og mere tydeligt, at opdelingen mellem traditionel og digital reklame ikke længere giver mening – i den form det gjorde for et og to år siden. Derfor vil vi også evaluere på vores kategorier i forhold til næste års Creative Circle, siger Mathias Birkvad, der er co-formand for Digital Advertising. 

Er antal indsendelser og shortlister et typisk billede?

– Det er svært at sige. Centralt er det dog, at de 32 pct. i finalen er et udtryk for, at jury’erne mener, at godt en tredjedel af de indsendte arbejder er så gode, at de hører til blandt de arbejder, der afspejler branchens øverste niveau.

De unge har stort potentiale

En kommentar til niveauet i indsendelserne – top og bund

– I toppen er der en række kampagner, der bestemt har internationalt potentiale. Efterfølgeren til ”Google Sheep view” (Faroe Island Translate, red.) ligner en meget stærk kandidat i det felt. Hvis man skal fremhæve noget i øvrigt, så er det niveau’et i årets YCCA Digital konkurrence. Det var nogle rigtigt stærke indsendelser imellem, og bestemt unge kreatører med Future Lions potentiale. De danske bureauer skal holde sig til her.  

Nogle overraskende indsendernavne på Digital?

– Spring/Summer og Hello Monday dominerer helt naturligt shortlisten. Det overrasker måske lidt, at Mensch har så mange shortlister i digital. Men hvis man kigger lidt på, hvilke projekter der er shortlistet, og hvilke dygtige mennesker Mensch har ansat over det seneste års tid, så finder man måske en mulig sammenhæng, slutter Mathias Birkvad, der til daglig er Managing Director hos CP+B Copenhagen.

Den store idé-bårne kommunikation vinder

Slentrer vi videre til Direct-kategorien, var der i år 44 indsendelser, og 12 bureauer deler 16 shortlister i år – sidste år kom 18 cases igennem.

Flest shortlister i Direct fik følgende bureauer:

1. Robert/Boisen og Gobsmack har 5 hver.

2. &Co/ NoA har 3 i finalen.

3. UncleGrey, CP+B Cph og &Co Productions har 2 hver på shortlisten.

Hvad siger en af juryformændene? Er der tendenser?

– De gammeldags ”nøgne” Direct-kampagner er svære at finde og honorere i dag. På den anden side synes jeg heller ikke længere, man kan få skulderklap for at skyde en tv-kampagne af sted med en e-mail bundet i halen og så kalde det ”Direct”, siger Nicholai Reinseth, til daglig Executive Creative Director hos Magnetix.

– De bedste arbejder i dag er de store idé-bårne cross-channel kampagner – som er blevet mere kreative i deres brug af dialogtaktik til at skabe involvering. Det betyder også, at det er sværere at skelne mellem den rene Direct-disciplin og de andre discipliner, men det skal juryen jo kunne, og det forsøger vi da også.

Er der noget andet fra årets shortlister, du vil fremhæve?

– Ja, lidt frækt kan man sige, at kampagner, der hacker andre platforme og kanaler står stærkt i år. Canon har på fineste vis hacket sig ind i search-universet gennem Googles local guide-platform for at tage en stærk position om at være dem, der vil forsvare det gode billede, og Visit Faroe Islands Translate har brugt Google som afsæt til eminent kommunikation.

– Ved at hacke sig ind i en eksisterende kontekst, opnår de bedste Direct-kampagner et fremragende engagement, og det er jo involveringen af ægte mennesker, der er kendetegnet for ”god Direct” – og adskiller den sublime kommunikation fra den i øvrigt gode, slutter Nicholai Reinseth.

Du kan se hele Digital-shortlisten her, og Direct-shortlisten her.