Så blev det fredag og tid til at uddele de sidste priser ved dette års VM i reklame, Cannes Lions, og finale-aftenen bød på endnu en fin løve til Danmark.
 
Den var af bronze, og prisen faldt i den kreative festivals fornemme filmkategori for den følsomme Miinto "Find yourself"-film.
 
Hæderen vækker naturligvis glæde hos bureauet bag, &Co., hvor Thomas Hoffmann, kreativ direktør og partner, hilser bronze-løven velkommen med følgende ord:
 
- Vi er superglade for endnu en løve. Filmen for Miinto handler om, hvor vigtigt det er at finde sig selv og hvile i sig selv i en tid, hvor der er så mange idealer, man skal leve op til. Og mange unge har svært ved at finde ud af, hvem de er, og acceptere sig selv for, hvad de er, og hvordan de ser ud, siger han.
 
- Miinto Find yourself er en meget ærlig og rørende film om at skifte køn, fortalt med stor respekt for hovedpersonen, og jeg tror, det er det, juryen er faldet for, fortsætter han.
 

Der blev fredag aften også uddelt priser i de helt tunge kategorier ved den globale reklamefestival, Titanium og Glass, samt i Creative Effectiveness, Sustainable Development Goals og Grand Prix for Good.
 
Mød aftenens Grand Prix-vindere
 
I Titanium gik årets Grand Prix til australske Palau Pledge signeret Havas Sydney og Host, Glass-Grand Prix'en blev overrakt til AMV/BBDO fra London for Bloodnormal-kampagnen udviklet for Essity.
 
I Film blev der uddelt to Grand Prix - begge til Procter & Gamble-cases: En til den kække It's Another Tide Ad-kampagnefilm fra Saatchi & Saatchi i New York, og en til den tankevækkende film The Talk fra BBDO i New York.
 
Den indiske kampagne Savlon Healthy Hands Chalk Sticks løb med topprisen i Creative Effectiveness, mens den fineste pris i Sustainable Development Goals-kategorien også gik til Palau Pledge.
 
Grand Prix for Good gik til Project Revoice fra BWM Dentsu i Sydney for Australiens ALS Association.
 
Som nævnt var &Co.'s bronzeløve det eneste danske metal på finale-aftenen, men man kunne, som omtalt tidligere på dagen, i stedet glæde sig over en fornem indsats fra kreative talenter herhjemme, da Jesper Sichlau og Andreas Arnaa fra MediaCom Beyond Advertising vandt guld i filmkategorien ved Young Lions.
 
Sølv og bronze i Young Lions Film gik til Norge og Rusland, mens Young Lions Digital-priserne gik til Costa Rica (guld), Frankrig (sølv) og Mexico (bronze).
 
Årets mest vindende
 
Fredag aften bød også på kåringen af årets mest vindende, samt uddeling af en række specialpriser. De faldt som følger:
 

- Årets bureau: adam&eveDDB, London
- Årets bureau-netværk: BBDO Worldwide
- Årets netværks-uafhængige bureau: Jung von Matt, Hamburg
- Årets holding-selskab: Omnicom
- Palme d’Or-prisen: MJZ
- Creative Marketer of the Year: Google
- Cannes LionHeart Award: Unilevers CEO Paul Polman
- Lion of St. Mark: Piyush og Prasoon Pandey

Og så er det vist tid til at hilse på aftenens Grand Prix-vindere – efterfulgt af en opgørelse over de danske shortlister og vindere ved dette års Cannes Lions:

Titanium Grand Prix - og Sustainable Development Goals Grand Prix -  Palau Pledge fra Havas Sydney/Host
 

Glass Grand Prix: Bloodnormal fra AMV/BBDO for Essity

Grand Prix Film: It's Another Tide Ad fra Saatchi & Saatchi New York for Procter & Gamble

Grand Prix Film: The Talk fra BBDO New York for Procter & Gamble

Grand Prix Creative Effectiveness: Savlon Healthy Hands Chalk Sticks fra Ogilvy Mumbai for ITC

Grand Prix for Good: Project Revoice fra BWM Dentsu i Sydney for The ALS Association i Australien

Danske shortlister og løver ved Cannes Lions 2018
 
I alt 20 shortlister og 7 løver
 
Løver:
 
- Sølv til Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace i Industry Craft
 
- Bronze til &Co. for Find Yourself for Miinto.dk
 
- Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i Health & Wellness
 
- Bronze til &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden i PR
 
- Bronze til Very (Very Patchwork) for Generations for VW i Entertainment
 
- Bronze til Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark i Media
 
- Bronze til Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways i PR
 
Dertil kommer guld i Young Lions Film-kategorien til Jesper Sichlau og Andreas Arnaa fra MediaCom Beyond Advertising
 
Shortlister:
 
Health & Wellness
 
- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden
 
- & Co for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden
 
Industry Craft
 
- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace
 
- Hjaltelin Stahl for Warhead for Greenpeace
 
Entertainment
 
- Very (Very Patchwork) for Generations for Volkswagen
 
Brand Experience & Activation
 
- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate
 
- &Co. for Help A Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden
 
Film
 
- &Co. for Find Yourself for Miinto.dk
 
Media
 
- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark
 
- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden
 
PR
 
- Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways
 
- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden
 
- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden
 
Direct
 
- &Co. for Help a Dane for Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden
 
- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark
 
- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate
 
Social & Influencer
 
- Uncle Grey for Local Business Never Looked So Good for Canon Danmark
 
- Mensch/Sansir for Faroe Islands Translate for Visit Faroe Islands/Atlantic Airways
 
Creative Data
 
- Vice/Virtue Scandinavia for Vice for Like What You Hate
 
Sustainable Development Goals
 
- Robert/Boisen & Like-minded for NyKemiLov.Nu for Coop.