Award-sæsonen er i fuld gang over hele kloden, og shortlisterne myldrer lige nu ind fra alle sider – en af de dugfriske er værd at fremhæve: New York Festivals Advertising Awards.

Festivalen, der har eksisteret siden 1957, belønner verdens fineste reklamearbejde, så der er god grund til at glædes hos &Co., Very Patchwork og Vice/Virtue Scandinavia, som på fornem vis repræsenterer de danske farver i dette års finalefelt.

15 finalepladser er det blevet til i år: Syv til &Co., fire til Very Patchwork og fire til Vice/Virture Scandinavia.

&Co. har fået fem finalepladser for den allerede massivt prisbelønnede TV 2-case Alt det vi deler og to pladser til Help a Dane-casen for Kræftens BekæmpelseTrygFonden.

Very Patchwork har fået fire finalepladser for den fine og ligeledes prisbelønnede VW-case Generations.

Og så er Vice/Virtue Scandinavia stærkt med i finalefeltet med to cases: To shortlister for bureauets egen-opfindelse LikeWhatYouHate, en Facebook-feature, der er beregnet til at udfordre snævre holdninger, og to shortlister for Yndlings.dk-casen for Alm. Brand – populært kaldet ”forsikringsbajeren”.

Stolthed på bureuaerne

Og finalepladserne vækker glæde hos bureauerne.

Frederik Andersen, CEO, Vice Media Scandinavia, siger om det lidt specielle værktøj og meget aktuelle værktøj, LikeWhatYouHate, der gør op med Facebooks targeted ads:

- Vi har lavet værktøjet for at minde alle om, at der findes en verden uden for vores små sociale meningsbobler – og for at vise, hvor let det er at få et større perspektiv og respekt for hinandens holdninger. Selvom LikeWhatYouHate ikke er videnskab, så håber jeg stadig, at vi kan prikke lidt til boblen og starte en debat omkring de digitale mure, vi bygger op omkring os selv.

Sammen med Emil Asmussen, Creative Lead, og Morten Grubak, kreativ direktør hos Virtue, glæder han sig over de fire shortlister, og glæden er ikke mindre hos Very Patchwork, der har fået fire finalepladser for VW Generations:

- Det er jo ikke hver dag man får fire nomineringer for en kampagne N.Y. Festival, og når så der er tale om 1 x "best film”, 2 x "best director", 1 x "best script”, som jo ikke er niche kategorier, så bliver man da ekstremt stolt, siger Thomas Bjerg, der er CCO og partner i bureauet og tilføjer: 

- Det er jo super skønt, at “Generationer” virkelig er kommet på landkortet med de nu fire nomineringer til New York Festivals, en finaleplads ved The One Show, plus nominering ved Webby Awards. Vi har jo også lanceret den lange Editors Cut og bio-versionen, så det bliver spændende at, se hvad vi kan drive platformen til, samt hvad vi kan hive hjem til Danmark.

Du kan se alle finalisterne ved New York Advertising Festivals her - og se en oversigt over de danske finalister herunder.

DENMARK

Competition

Category

Brand

Title

Entrant

 

ACTIVATION & ENGAGEMENT: Products & Services

AE18

VICE

Like What You Hate

VICE/VIRTUE Scandinavia 

 

ACTIVATION & ENGAGEMENT: Use Of Activation & Engagement

AE26

Yndlings

Insurance Beer

VICE/VIRTUE Scandinavia 

 

BEST USE OF MEDIA: Digital

MD15

TV2 Denmark

All that we share

&Co.

 

BEST USE OF MEDIA: Film

MD29

TV2 Denmark

All that we share

&Co.

 

BRANDED ENTERTAINMENT: Craft

BE39

Volkswagen / Beetle

Generations

Very Agency

 

BRANDED ENTERTAINMENT: Craft

BE34

Volkswagen / Beetle

Generations

Very Agency

 

BRANDED ENTERTAINMENT: Products & Services

BE18

TV2 Denmark

All that we share

&Co.

 

DIGITAL 

DI53

VICE

Like What You Hate

VICE/VIRTUE Scandinavia 

 

DIGITAL 

DI57

TV2 Denmark

All that we share

&Co.

 

DIGITAL 

DI57

Danish Cancer Society & Trygfonden

Help A Dane

&Co.

 

DIRECT & COLLATERAL: Products & Services

CD11

Yndlings

Insurance Beer

VICE/VIRTUE Scandinavia 

 

FILM - CINEMA / ONLINE / TV: Products & Services

FI18

TV2 Denmark

All that we share

&Co.

 

FILM - CINEMA / ONLINE / TV: Products & Services

FI02

Volkswagen / Beetle

Generations

Very Agency

 

FILM: Craft

FC07

Volkswagen / Beetle

Generations

Very Agency

 

INTEGRATED/MIXED MEDIA: Products & Services

IN13

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Help A Dane

&Co.