Det er blevet tid til et samlet blik på Creative Circle-shortlisterne, og endnu et år sætter indsendelserne rekord i 10-året for Danmarks tungeste kreative award-show. 

Indtil 2007 hed awarden Guldkornet, så hæderen af de kreative spydspidser er dybest set 26 år gammel, etableret i 1992.

I år er indsendt 776 arbejder mod 708 i 2017 og 625 i 2016. Men endnu mere markant er koncentrationen af bureauerne i toppen af shortlisterne.

1. &Co. er helt suveræn med 35 finalepladser. Bureauet bruger ikke kun &Co.Productions.

2. Robert/Boisen (17) og Gobsmack (17) bidrager med 34 arbejder på shortlisten.

3. &Co Productions har 14 med i finalen. 

Hvilket betyder, at &Co. og &Co. Productions snupper 49 pladser eller næsten en fjerdedel af samtlige på shortlisten.

4. Spring Summer noteres for 10 og

5. Hello Monday er i finalen med 8.

Hvis vi lægger top-5 sammen, er de noteret for 98 shortlister, hvilket er lige knap 50 procent af samtlige 198 finalister. 

De mest nominerede i hovedkategorien kommer her

Advertising: 

1. &Co. NoA. 29 shortlister, heraf 6 i Craft.

2. &Co. Productions 10 I finale, heraf 2 I Craft.

3. Robert/Boisen & Like-minded, 9 på shortlisten.

4. Hjaltelin Stahl har 7 på shortlisten.

5. Advice A/S har 6 i finalen.

Hele Advertising listen ses her.

Digital shortlisten finder du her.

Design shortlisten ses her.

Direct shortlisten kommer her.

Creative Effectiveness og Creative Impact er her.

Self Promotion ses her.

100 forskellige annoncører er på årets CCA-shortliste.

Annoncørerne fordeler sig over et bredt spektrum – fra store kommercielle aktører som Carlsberg, Hummel, Volkswagen, Alm. Brand, McDonald’s og B&O over navne som Stine Goya, Torvehal Bornholm og Le Fix – og til organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Red Barnet, Dyrenes Beskyttelse, Greenpeace, Røde Kors og Børnecancerfonden.

Følgende annoncører har flest shortlister ved CCA 2018:

1. Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden – 17

2. Rådet for Sikker Trafik – 9

3. IKEA – 7

4. TV 2 og Visit Faroe Islands – hver 6

5. Sundhedsstyrelsen, Carlsberg, Interflora og Københavns Kommune – hver 4.

Tilfreds CCA-formand

Formanden for Creative Circle, Dorte Nielsen, siger:

– Sidste år var et kreativt super-år med mange gode resultater både nationalt og internationalt. Vi oplevede en betydelig nysgerrighed fra udlandet, hvor jeg fik mange forespørgsler fra fx Cannes Lions og de andre store awardsshows. Jeg oplevede også, at flere store annoncører fik interesse for dansk kreativitet.

– Når jeg så ser, at vi har endnu flere indsendelser og endnu flere arbejder på shortlisterne i år, tager jeg det som et udtryk for, at bureauerne også har opfanget signalerne fra udlandet, og at de har tiltro til deres arbejder, og at niveauet for dansk kreativt igen i år er højt.

– Jeg håber naturligvis, at vi også vil se gode resultater internationalt, når bureauerne sender deres cases ind til Cannes Lions til sommer, slutter Dorte Nielsen.

Husk at melde dig til CCA-festen, og det gør du her.