Den danske digitale marketing-virksomhed Quantads er vokset bemærkelsesværdigt siden starten i 2010, og de gode resultater tiltrækker flere og flere kunder.

Senest har den britiske stormagasin-kæde Marks & Spencer valgt den danske virksomhed til dels at rådgive omkring search-marketing og desuden eksekvere på en stribe markeder - herunder Frankrig, Tyskland, Holland, Irland og Australien.

- Vi beskæftiger os også med andre discipliner, som fx display-, SoMe og email-marketing, men nu fokuserer vi på search-delen, siger Quantads’ adm. direktør Lasse Rasmussen, der grundlagde virksomheden i 2010 sammen med Joacim Graff, der er virksomhedens CTO.

I dag har Quantads kontorer i København og Amsterdam med tilsammen 45+ medarbejdere, der taler i alt 12 forskellige modersmål.

Bruttoresultatet er vokset fra omkring 900.000 kroner i 2011 til 13,6 mio. kroner i 2014, og i løbet af 2015 er der kommet omkring 20 nye kunder i butikken - herunder altså den britiske stormagasin-kæde Marks & Spencer.

Satsede fra starten

Stormagasin-kæden Marks & Spencer Plc har eksisteret siden 1884 og er i dag noteret på børsen i London.

Koncernen omsætter for godt 10 mia. pund, svarende til over 100 mia. danske kroner, og resultatet før skat var i 2014/15 på over 660 mio. pund, hvilket svarer til omkring 6,6 mia. danske kroner.

En international kunde af en vis kaliber - men det får ikke folkene hos Quantads til at ryste på hånden.

- Vi satsede fra starten på at have et internationalt fokus i vores rekruttering og ydelser. Det er jo lidt et sats at hyre en fuldtidsansat, der taler tysk, men det ser ud, som om, vi valgte rigtigt: I dag tales der 12 modersmål på hovedkontoret, og det har givet os den markedsforståelse, der er medvirkende til, at vi får flere og flere internationale kunder. I dag har vi over 20 kunder hvor fokus er internationalt, siger Lasse Rasmussen (foto).

I de første år arbejdede Quantads primært med danske virksomheder, der ville brede deres aktiviteter ud i andre lande. Siden blev aktiviteterne nordiske, og i dag har kommer der flere og flere internationale kunder til.

Og der er flere grunde til, at Quantads oplever så stor vækst, som tilfældet er.

Pris pr. salg faldt med 32%

- Markedet og efterspørgslen efter rådgivning og eksekvering inden for digital marketing i form af fx search, display, CRM, sociale medier og e-mail vokser enormt i disse år. Samtidig er det i dag teknologisk set - logistik, sites, betalingssystemer osv - væsentligt nemmere at sætte en webshop op end for bare fem år siden, og det betyder selvfølgelig, at flere og flere virksomheder får mod på at starte op internationalt, siger Lasse Rasmussen. 

Men jeres vækst skyldes vel også, at I levere varen til kunderne?

- Ja, selvfølgelig er det også fordi, vi gør noget rigtigt. Vi kan se, at vores kunder får øget effektiviteten af deres search-aktiviteter, når vi kommer til. For eksempel leder vores arbejde ofte til en mindre omkostning per salg eller lead. Om de så vil udnytte den øgede effektivitet til at investere mere i search eller andre marketing-aktiviteter, eller noget helt andet, er selvfølgelig deres eget valg. Men vi muliggør nye strategiske valg for dem, og det er de naturligvis glade for.

En af de kunder, der har haft glæde af samarbejdet med Quantads, er Tiger of Sweden.

Quantads hjælper ”tigeren” med AdWords annoncering på syv markeder, og Ola Persson, der er Online Marketing Manager hos det svenske modebrand, siger, at netop stærke sprogkompetencer og højt markedskendskab har givet pote:

- De har formået at udvide og udnytte potentialet i vores markeder, og tidligere ”mindre markeder” udgør nu en større andel af total omsætningen. Under samarbejdet har vi set en fordobling af vores salg, og prisen pr. salg er faldet med 32 procent, hvilket er til at tage og føle på, lyder det fra Ola Persson.

Blandt Quantads’ kunder finder man i dag - ud over Marks & Spencer og Tiger of Sweden - også eksempelvis Coop.dk, MTG (Viasat og TV3), sundhedsportalen Med24.dk, Hunkemöller, Tivoli Casino og norske Stokke.