Den klaustrofobiske tørke, der i løbet af ugen har bredt sig over den danske landsby her i Cannes, blev i går brudt af en lykkelig brise med bronze-løven i Design til &Co. Podiepladsen blev sikret for en ny visuel identitet, herunder et smukt logo og ”evironmental friendly” papir, skabt til Friends film.
Hvorfor skal vi købe ind hos et reklamebureau, hvis vi vil vinde priser i Design i Cannes? Er det ikke mærkeligt?
– Det kan du godt sige, griner Sanne Frank, art director hos &Co og ansvarlig for Friends-designet, ”men der er måske en forklaring i, at netop reklamebureauer er vænnet til at bygge kommunikation op omkring en idé.”
Gør design-bureauer ikke også det?
– Nogle gør bestemt, men det er ikke en branchestandard. Design er ofte forbundet med ren form, og nogle gange er resultatet en lækker og indbydende form, men sådan arbejder vi ikke. Vi insisterer på, at der skal være en idé, der krystalklart viser sig i designet.
Den bronzevindende visuelle identitet er smukt, enkelt og udfolder med ”stregerne” ordet friends. I logoet endda to gange, hvor ordet friends er viklet ind i hinanden, som vennerne jo kan være det. En tape-rulle illustrerer en filmrulle, hvorpå vennerne af Friends findes.
Ikke engang shortlistet til CC
Det burde vinde andre priser, ikke?
– Det kan du sige, men designet blev ikke engang shortlistet på Creative Circle. Og det er vel tankevækkende, at vi i Danmark vurderer tingene helt forskelligt fra, hvad juryer gør i udlandet.
Så du er en overrasket løvetæmmer?
– Ja, bestemt, det er jeg da. Ikke fordi jeg ikke troede på designet, men fordi det er nyt for os at sende design ind til Cannes. Men jeg er da især glad, fordi Friends er en tillidsfuld kunde, der ser det som en kvalitet at skille sig ud og gå hele vejen, slutter Sanne Frank.
Også hos Friends er der glæde over hæderen, ikke sandt?
– Kors hvor er jeg glad. Og hvis jeg må kloge mig lidt, så vidste jeg godt, at Sanne Frank var og er superdygtig. Jeg har tidligere brugt hende til at lave identiteten til mit tidligere firma, DNA, og dengang vandt hun et guldkorn. Så Sanne ved bestemt, hvad hun gør, og når man entrerer med en kapacitet som hende, skal man give hende frie tøjler. Så det gjorde vi, og hun kvitterede med en formidabel visuel identitet, tilføjer Jakob Frölich, direktør og producer hos Friends.
Nu kommer svenskerne
Grand Prix’en i Design blev vundet af bureauet Digital Kitchen fra New York, men netop denne kategori var den første prisuddeling i Cannes, hvor svenskerne slog formen fast.
Tre guld-løver og en af sølv blev det til, og så kender vi igen spydspidserne i den kreative klasse. Forsman & Bodenfors nappede to af guldløverne, mens de fortsatte den tunge gang op på podiet for at hente endnu to guldløver i Cyber. Jung von Matt fra Stockholm tog endnu en guld, mens de fem bronze-statuetter blev spredt over et bredt felt af bureauer – med Forsman & Bodenfors som bærer af endnu en hæder.
Mærkeligt nok vandt ingen nordiske bureauer noget som helst – andet end erfaring – i Press konkurrencen. Den kategori blev domineret af bureauer fra Kina, Thailand, Argentina, De Forenede Arabiske Emirater, Brasilien, Argentina og Hongkong. Sølvløver blev spredt ud over Sydamerika med Chile og Columbia som de helt store triumfatorer. Først på denne i øvrigt fornemme 2. plads begyndte bureauer som Leo Burnetts spanske division, at dukke op.
Hvis læren fra Press overhovedet er mulig at uddrage, er det, at globaliseringen for alvor er slået igennem ved reklame-VM. De hæderkronede vestlige bureauer har mistet deres monopol på hæder – i det mindste i denne ene kategori.