Større fokus på indtjening end på vækst sikrede gennem tre år reklamebureauet Advance et driftsresultat på den rigtige side af 10 mio. kroner. Men i det seneste årsregnskab fra 2016/17 må bureauet konstatere tilbagegang. Både på toppen og på bunden.

Bruttoavancen falder således fra godt 63 mio. kroner til 58,5 mio. kroner, mens det primære driftsresultat tager et dyk fra 10,4 mio. kroner til 3,4 mio. kroner.

Årsagerne er flere: Dels har man gennem det seneste år investeret i vækst og nye kompetencer – og dels har flere store kunder holdt lidt igen på aktiviteterne.

CEO og Partner Jens Krog siger:

- Sidste år havde vi nye kunder, som var kommet til - herunder bl.a. Chr. Hansen og Leo Pharma - og samtidig har vi en stabil kundebase, så forventningen var vækst. Men selvom vi ikke har mistet kunder i årets løb, så er 4 ud af vores 5 største kunder gået tilbage, og det kan mærkes på toplinjen.

Plads til flere

Advance har dog ifølge Jens Krog momentum i markedet bl.a. i kraft af samarbejdet med Responsive, så man er fortsat med at investere i nye kompetencer – specielt inden for digital rådgivning bl.a. med ansættelse af Camilla Grove Pelle og Tiffany Leung – og senest med Ann-Louise Rosen til den brandstrategiske rådgivning af bureauets internationale kunder.

- Desuden fik vi sidste år mere plads og har skabt plads til nye legekammerater på Landemærket i Indre København, og det har selvfølgelig alt sammen kostet på bundlinjen, siger Jens Krog og tilføjer:

- Det havde klart været federe at lave investeringerne med stigende toplinje, men det lever vi med, da vi ikke skal stå til regnskab for andre end os selv. Vi er fokuseret på indtjeningen på den lange bane, og der er vi sikker på, at det er vigtigt at investere i vores kompetencer.

Jens Krog og den øvrige ledelse kalder i regnskabet da også årets resultat ”tilfredsstillende”, idet man tilføjer, at det skal ses ”i lyset af et stærkt konkurrencepræget marked.”

Og det lange lys forbliver tændt med forventninger om stigende bureauindtægt for 2017/18 som følge af vækst på eksisterende kunder og tilgang af nye.

Venter vækst igen

Jens Krog uddyber om forventningerne til det kommende år:

- Vi er kommet bedre fra start i år, og selv om opbremsninger hos kunderne er en del af vores virkelighed, så er jeg ret sikker på, at vi er tilbage med en toplinje, der minder om niveauet fra året før. Dels får vi fuld glæde af vores vundne Widex-pitch, og vi har andre kunder, som netop er startet op. Samtidig ser de fleste af vores eksisterende kunder ud til at komme tilbage i omdrejninger bl.a. med et stigende antal digitale opgaver. Så man skal være meget pessimistisk, hvis det regnestykke ikke skal give plus.

Årsresultatet for 2017/18 forventes ligeledes at stige, men mindre end toplinjen, som følge af fortsat investering i nyansættelser og kompetenceudvikling, hedder det i regnskabet.

Nøgletal for Advance

2016/17 (2015/16)

- Bruttoavance 58,583 (63,043)

- Bruttoavance pr. medarbejder 930 (1,033)

- Lønandel 72,9 (63,8)

- Resultat af primær drift +3,487 mio.kr. (10.414)