Kontrapunkt går nu i luften med et typografisk laboratorium, der får skriftdesign-kapaciteterne Torsten Lindsø Andersen, Rasmus Michaëlis, Bo Linnemann og Rasmus Lund Mathisen i spidsen.

De to førstnævnte er stiftere af ÅBC, et yngre dansk bureau specialiseret i typografi, der i samme omgang bliver en del af Kontrapunkt.  

- Vi har i Kontrapunkt altid hyldet typografien som en væsentlig del af det at skabe unikke brands, og derfor føles det meget naturligt at dyrke den faglighed, vi måske er allermest kendt for ude i verden, i et dedikeret laboratorium, lyder det fra Bo Linnemann, der er stifter af og executive design director i Kontrapunkt.

- Det giver os lov til at eksperimentere, samtidig med at vi forfiner og udvider hele vores almindelige typografiske udviklingsproces, så vi får et set-up, der virkelig er verdensklasse, fortsætter han.

Ikke en luksusvare

Kontrapunkt, der i øvrigt netop har vundet en pris i Japan for deres skræddersyede typografier til Nissan, Infiniti og Datsun i samarbejde med ÅBC, oplever en øget efterspørgsel efter globale skrifttyper, der skaber sammenhæng på tværs af sprog og alfabeter.

Med det nye laboratorium skal typografi gøres mere tilgængeligt for en bredere kundeskare, lyder målsætningen.

- At ÅBC nu bliver en del af Kontrapunkt, og at vi sammen starter et laboratorium, er drevet af mindst lige så meget hjerte som økonomi. Vi tror selvfølgelig på, at det vil styrke vores forretning, og samtidig understøtter det vores strategi om, at Kontrapunkt skal være stedet, hvor kreativiteten har de bedst tænkelige betingelser for at trives og udvikles. Både ved at tænke nyt, men bestemt også ved at huske vores kerne,  siger Rikke Nalepa Olesen, der er Kontrapunkts executive director. 

Det nye team er født ud af en fælles ambition om at gøre op med opfattelsen af, at en specialudviklet skrifttype er en luksusvare for de få.

ÅBC blev en del af Kontrapunkt den 1. februar i år.