Reklamebureauet Nørgård Mikkelsen kom pænt igennem 2017, trods pres på de traditionelle discipliner. Og investeringer i nye kompetencer ændrede ikke ved en godkendt bundlinje.

– Vi har investeret i en række unikke kompetencer. Specielt på fødevareområdet er det bl.a. kommet til udtryk i en ny bog om Food Trends, som vi har skrevet, siger Erik Laumand, direktør for Nørgård Mikkelsen.

– Bogen har i høj grad vakt interesse hos mange førende fødevarevirksomheder, og på det område har vi haft stor vækst på såvel eksisterende som på nye kunder.

Bureauets fødevarekompetencer betød, at en række innovationsopgaver med udvikling af koncepter og emballagedesign fandt vej til virksomheden fra bl.a. Arla, Mejeriforeningen, Kohberg, Rynkeby, Unilever, Merrild, Odense Marcipan, Rose og Linie Akvavit.

Forbedret digital effekt

I forhold til at udnytte de digitale kanaler i markedsføringen har Nørgård Mikkelsen gennem studier i brugeradfærden på de digitale platforme udviklet produkterne Mobile Publicator og Dynamic Campaigning.

– Med dem kan vi på en effektoptimeret måde hjælpe vore retail- og øvrige B2C-kunder med at løse de udfordringer, de i stigende grad har fået, efter at de klassiske kanaler som TV, tilbudsaviser m.v. mister deres effekt, fortsætter Erik Laumand.

– Begge produkter har bevist deres værdi for de kunder, der allerede er i gang. Vi har dokumenteret effektforbedringer på 25-50 pct. pr anvendt krone.

– Udviklingen af produkterne har taget længere tid end forventet og krævet mange ressourcer. Til gengæld har vi et unikt tilbud til markedet, som er særdeles interessant.

Innovations- og digitale opgaver overtager tilbudsaviser

Nørgård Mikkelsen har i 2017 oplevet stor vækst i innovations- og digitale opgaver. Faldet i produktionen af traditionelle tilbudsaviser er dog gået mere tilbage end tilgangen af nye opgaver.

Resultatet blev derfor et fald i bruttoavance fra 71,3 til 68,5 mio. kr. og et tilsvarende fald i resultatet før skat fra 8,6 til 6,0 mio. kr. Årets resultat endte på 4,6 mio. kr.

– Vi kan aldrig være tilfredse med at gå tilbage i indtjening, men vi valgte trods nedgang i budgetterne fra nogle af vore retail-kunder at fastholde investeringsniveauet, og det fortryder vi ikke.

– Overskudsprocenten er trods alt stadig næsten 9 pct., og investeringen skal nok komme tilbage i de kommende år, slutter Erik Laumand.

Bureauet oplevede en pæn tilgang af nye kunder i sidste kvartal af 2017 og med de nyudviklede kompetencer forventes et forbedret resultat i 2018, hvor nye kunder som Stena Line, Baby Sam, JKE Design, Dansk Supermarked og System Frugt allerede har meldt sig.

Nøgletal

Nørgård Mikkelsen

Mio. kr.                              2017/ 2016/ 2015

Bruttofortjeneste:             68,5/ 71,3/ 67,0

Resultat før skat:             6,0/ 8,6/ 6,4

Årets resultat:                   4,6/ 6,6/ 4,6

Egenkapital:                     14,3/ 16,2/ 14,2

Antal medarbejdere:      80/ 80/ 80