Normalt er januar ikke den måned, hvor der er flest kunder i Summerbirds onlinebutik. Den fynske chokoladevirksomhed sælger nemlig først og fremmest sine varer omkring højtiderne: jul, Valentinsdag, påske og Mors dag.

Men nu skal Summerbirds chokolader også være ”top of mind” hos forbrugerne uden for højtiderne, og derfor har virksomheden allieret sig med det digitale bureau Novicell, der blandt andet skal hjælpe Summerbird med at øge salget mellem sæsonerne via et større online markedsførings-samarbejde. 

- Vi har ikke tidligere arbejdet ret meget med vores online tilstedeværelse, så det er ret nyt for os. Vi fik bygget en ny webshop i efteråret, og med Novicells hjælp skal vi nu også sikre, at den bliver den salgssucces, som vi håber på, siger Pernille Gerner Gravesen, der er e-commerce manager hos Summerbird.

- Det handler i høj grad om at aktualisere vores virksomhed og produkter uden for sæsonen gennem et målrettet content-arbejde på websitet og sociale medier, fortsætter hun.

Fine resultater allerede nu

Pernille Gerner Gravesen er godt klar over, at det er en anelse op ad bakke at sælge chokolade på et tidspunkt, hvor forbrugernes nytårsforsæt stadig er i frisk erindring, og hvor rigtig mange kunder helt bestemt vil skære lidt ned for de søde sager.

Men de første resultater ser lovende ud, så e-commerce manageren er optimistisk i forhold til målsætningen. 

- Vi skal bruge stilstanden til at fortælle nogle andre historier om virksomheden og vores produkter og på den måde bringe os i spil i nye sammenhænge. Summerbird er en gourmet-virksomhed med masser af spændende historier, ligesom chokolade i sig selv rummer interessante historier, som vi skal være bedre til at fortælle, siger Pernille Gerner Gravesen og tilføjer, at samarbejdet med Novicell er kommet ”rigtig, rigtig godt i gang”.

De rette målgrupper

Det bekræfter Rasmus Faurholt, der er digital marketingkonsulent hos Novicell og en del af teamet, som skal være med til at tale Summerbird ind i nye sammenhænge på blandt andet Facebook, Google og LinkedIn.

- Når man arbejder med en virksomhed, der ikke tidligere har arbejdet strategisk med online marketing, så kan vi naturligvis flytte dem meget, meget hurtigt – blandt andet ved at arbejde målrettet med at identificere de rette målgrupper og sørge for, at de bliver fodret med de rigtige budskaber på det rigtige tidspunkt. Det har været ret succesfuldt, siger Rasmus Faurholt.

I øjeblikket arbejder Summerbird med en større kampagne, der skal synliggøre virksomhedens potentiale som BtB-gaveleverandør, samtidig med at den næste store højsæson, Valentinsdag, nærmer sig.