Et nyt dansk modebrand, Carcel, har store drømme om at blive en verdensomspændende succes, og allerede fra starten skiller varemærket sig ud.

Socialt ansvar og innovation er strikket ind i brandet fra begyndelsen, og Carcel er klar til at vise verden, hvordan man kan skabe moderigtigt tøj uden at gå på kompromis med miljø og social ansvarlighed.

Bag peruvianske tremmer lærer Carcel - der primært gør sig i strikkede sweatre - nemlig fængslede kvinder at lave tøj. Nærmere bestemt Carcels tøj. Hvorfor?

Jo, i stedet for at gå efter den billigste pris og hurtigste produktion, kigger Carcel på, hvordan man kan omsætte de tabte år, hvor kvinderne sidder inde, til nye kompetencer, gode lønninger og smukke sweatre.

De 15 kvinder aflønnes for hver enkelt sweater, og kunden får at vide, hvem af de indsatte, der har strikket den.

- Vi vil skabe et globalt brand, der løser problemer frem for at skabe dem. Et brand, som ikke går på kompromis med hverken design, mennesker, planeten, eller coolness, lyder det fra Veronica D’Souza, CEO for og grundlægger af Carcel.

Rammer tidsånden

Og selvom hele tilgangen til lanceringen af brandet sikkert kan virke en smule frelst på mange, så er de forretningsmæssige ambitioner store.

Drømmen er som nævnt at blive et globalt brand, og der er næppe tvivl om, at det unge brand rammer bulls eye, når man skeler til tidsånden.

Den er præget af, at forbrugerne fravælger brands, der ikke har noget på hjerte, og går efter dem, der kort og klart kan fortælle, hvad brandets eksistensberettigelse er, og hvad de tror på.

Altså hvad der er brandets formål, why eller purpose.

Carcel vil i øvrigt kun sælge produkter online, så der satses benhårdt på online markedsføring.

Til at hjælpe med at præsentere og sælge Carcels designs globalt har det nye, danske brand allieret sig med et af de dygtige designbureauer herhjemme, Kontrapunkt, der har skabt krumtappen i det unge brands tilstedeværelse, nemlig webshoppen.

Du kan besøge den her og læse mere om tankerne bag den her.