Alle virksomheder vil gerne udnytte alle de fantastiske data- og segmenteringsmulighederne, som de digitale og sociale medier giver.

Det er dog de færreste, der formår at udnytte dette og skabe en naturlig og vedvarende samtale med brugerne, som ofte ikke har brug for deres produkt og derfor er resistente over for klassisk markedsføring.

I jagten på en løsning på problemet har reklamebureauet Rethink – der for nylig udvidede partnerkredsen - valgt at knopskyde med en SoMe-afdeling, Rethink Engage.

Selve ambitionen bag, det handler om at skabe engagerende content, der også virker andre steder end ved en præsentation i et mødelokale, er i sig selv langt fra ny.

Har de knækket koden?

Det er til gengæld kombinationen af indholdsproduktion, daglig drift og datahøst, mener Martin Meik fra Rethink Engage.

– Vi har knækket koden ved at kombinere dybden i purpose marketing med de operationelle muligheder, de sociale og digitale medier bugner af. Resultatet er taletid og effektiv, taktisk kommunikation – uanset om modtagerne er i markedet eller ej. De rene social-bureauer gør ofte content til uoverstigelige bjerge og investeringer, der ikke kan retfærdiggøres, siger han.

- Og ja: Det digitale udnyttes i dag, men 99 pct. er produktdrevet – og med alt for lille effekt. Central håndtering af alt fra overordnet SoMe-strategi til daglig influencer management giver realtidsdata, vi hurtigt kan styre efter, og så kan resultaterne maksimeres, fortsætter Martin Meik.

Han peger også på, at mange gode ambitioner om ”social” strander, når kunden eller bureauet skal producere store mængder content, der kræver meget tid og arbejde uden at sikre en klar kobling til salg. Derfor bliver det svært at retfærdiggøre i længden.

Annoncører overinvesterer

Og selvom de fleste B2C-virksomheder har gode digitale evner – eller køber sig til det – så formår mange kun at udnytte det til snæver produktdrevet kommunikation og ender derfor med at overinvestere, mener Lasse Møller, Director i det nye set-up.

– Vi tager selvfølgelig et konceptuelt udgangspunkt, når vi skaber content. Men samtidig har vi haft succes med at tage den rolle, som mediebureauerne har på det avancerede – men nødvendige – benarbejde med datadrevet indkøb og håndtering af medier, siger han.

- Og så har vi etableret eget netværk bestående af over 200 influencers, som arbejder sideløbende med systematisk programmering, så vi får et naturligt samspil og maksimal effekt ud af kanaler – og vores kunders penge. I dag kræver dét et reklamebureau, et content-bureau, et digitalt mediebureau og et PR-bureau, der hver især er tunge og dyre og absolut ikke taler sammen af sig selv, fortsætter han.

Annoncør nikker anerkendende

Martin Tang, der er Activation og Brand Manager hos Pernod Ricard – en af den nye afdelings kunder – underbygger pointen:

– Vi har på kort tid fået bygget et univers op omkring ”cocktails”. Indsigten i adfærd og interesser giver os muligheden for at spille en langt mere relevant rolle for vores followers, og – paradoksalt nok – giver det os en øget vækst, at vi ikke er tvunget til at tale produkt og pris, siger han.

- Som brandansvarlig er det derudover en stor lettelse, at jeg hele tiden kan se, hvad der virker, så vi kan tilrettelægge indsatsen efter hårde analytics, fortsætter han.

Data, data, data…

Rethink Engage arbejder også for SodaStream – og tre nye kunder er allerede ved at blive kørt ind. Derfor er det kun naturligt, at afdelingen vokser fra de tre medarbejdere – udover Lasse Møller og Martin Meik består den af den nyansatte community manager Caroline Bergman – i den nærmeste fremtid.

Fx er en ny performance analyst allerede på vej, som sammen med de tre nævnte og eksisterende community managers skal tegne Rethink Engage fremadrettet.

Martin Meik, der i øvrigt har 10 års erfaring fra mediebureauer som Starcom og Carat med sig i bagagen, uddyber:

– En integreret del af vores arbejde i Rethink Engage består i at opsamle og udnytte relevant bruger- og kundedata. På den måde kan vi nemlig sikre, at vi løbende kan optimere vores performance og understøtte virksomhedens målsætninger, siger han.

- Dét sikrer kendskab i den rigtige målgruppe, den ønskede positionering og i sidste ende: Salg. De data, vi får ind via Facebook, som har en ret forfinet segmentering, kan fx genbruges med fordel på LinkedIn, som ikke har samme muligheder. Og de reaktioner brugerne kommer med – uanset om det er clicks, views eller lad-mig-komme-væk-herfra – analyserer vi hele tiden på for at blive kloge nok til at kunne skifte retning, så vi kommer sikkert i mål, slutter Martin Meik.