Hov. Nu gjorde jeg det igen: Tjekkede mail og Facebook på mobilen og endte med at spille Tetris, mens jeg i stedet burde have nydt solen i haven, talt med min datter - eller hilst på naboen.

Men nu er hjælpen nær, for det prisbelønnede danske design- og branding-bureau Stupid Studio har opfundet et nyt middel mod ”mobilitis” – en slags mobil-plaster, der fjerner trangen til at tjekke, swipe, tappe og scrolle på vores smartphones i døgndrift.

Målet er, forklarer Managing Director og partner i Stupid Studio, Lars Grarup, at Zmartfone Blocker, som plasteret er døbt, kan være med til at øge bevidstheden om vores mobilbrug, skabe en konstruktiv offentlig debat om vores digitale liv, og se på de digitale tjenester med nye forbrugerkritiske øjne.

Som en ekstra bonus kommer de små plastre endda med forskellige detox-tip: Som fx dette: Don't Google everything. Not sure how to boil an egg or play poker? Experiment!

Stop dig selv

- Med et plaster på skærmen forhindrer du dig selv i ubevidst at gribe ud efter telefonen og spilde tid på hovedløs tapping, scrolling og swiping, hedder det i brugsanvisningen, og videre:

- Når du for alvor har behov for at bruge din mobil, kan du blot fjerne plasteret og parkere det på bagsiden af din telefon, indtil du igen er klar til at tage en smartphone-pause.

Og noget kunne tyde på, at afhængigheden af de smarte mobiler breder sig: Ifølge Discount Mobile Research rører folk deres smartphones 2.617 gange om dagen…og er man heavy user, er tallet dobbelt så højt.

Resultat er naturligvis, som Stupid Studio påpeger, at vi aldrig har fred. Aldrig får tid til fordybelse og refleksion.

- Tidsimperialisterne fra Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat har os i deres hule hånd, fordi alt for mange af os ikke kan overskue at stå helt uden for det digitale fællesskab. Med Zmartfone Blocker vil vi gerne skabe debat om dette dilemma - og ændre nogle af de dårlige vaner,som smartphonen og sociale medier har skabt, siger Lars Grarup.

Kreativitet med et formål

Stupid Studio er kendt i branchen som et design- og brandingbureau med speciale i udvikling af og eksekvering af strategier og designløsninger rettet mod børn, kulturliv og samfund.

Og derfor giver det ifølge Lars Grarup god mening, at man nu lancerer Zmartfone Blocker’en:

- Vi står stejlt på at bruge vores kreativitet i et højere formåls tjeneste, og gennem årene har vi været heldige at samarbejde med en lang række danske og internationale kunder, som gerne vil gøre verden til et bedre sted at leve, siger han og tilføjer:

- Vi arbejder aktivt for at tech-industrien bliver motiveret til at skabe digitale oplevelser, der ikke gør børn og voksne afhængige af dem. Vi tror, at løsningen er klare retningslinjer og et stærkt pres fra et vågent Folketing, et vågent EU og en vågen offentlighed.

Læs mere om Zmartfone Blocker her