Somme tider betaler det sig at tage en pause og trække vejret, inden man styrter videre i hamsterhjulet.

Det ved hos marketing-bureaueet OnlinePartners, der især har specialiseret sig i search-marketing.

I 2016 blev virksomheden, der havde leveret 319 procents vækst på fire år, for første gang kåret til Gazelle og nomineret til prisen Entrepreneur of the Year af revisions- og konsulentvirksomheden Ernst & Young.

Alligevel valgte bureauet at lukke fuldstændig ned for kundetilgangen - og decideret fjerne kontaktformularen på sin hjemmeside: Det var tid til at fokusere på den interne struktur og på, hvordan man gerne ville have, at fremtiden så ud.

– Vi kunne sagtens have fortsat med at tage nye kunder ind, men vi lever af vores egen høje kvalitetssikring, og vi følte, at vi kørte med for mange kilometer i timen. Der skulle også være tid og plads til at føre vores kunders projekter ud i livet, siger CEO Rune Hansen, der startede virksomheden i 2010.

Og det viste sig at være give resultater at flytte foden fra speederen for en tid.

Overskud, pris og ændringer

OnlinePartners, der i dag beskæftiger 25 medarbejdere, har således netop leveret et fornemt årsregnskab med både vækst i omsætningen og et overskud på 1,8 mio. kroner - og så er det i øvrigt blevet til endnu en Gazelle-pris.

Desuden er der gennem det seneste år gennemført flere ændringer internt i virksomheden: Bl.a. er der blevet etableret en bestyrelse, som ifølge Rune Hansen selv tænker meget anderledes end ham selv:

- Men det er kun en fordel, da det giver fokus på flere vinkler af virksomhedens vækst, siger han.

Samtidig har virksomheden udviklet software, der kan håndtere en stor del af administrationen, hjælpe med monitorering af kunderne og identificering af kundernes potentiale, og endelig har OnlinePartners gennemgået et strategiforløb med Ernst & Young:

– Det har bl.a. betydet, at vi blandt partnerne har fået defineret vores roller og fået nye kasketter på. For eksempel har jeg fået frigjort mere tid til det, jeg er god til – den kreative proces. Jeg er ham, der ser mulighederne, både for vores kunder og for vores egen virksomhed, siger Rune Hansen.

Sjælden selverkendelse

Og ifølge manager Ib Madsen fra Ernst & Young var OnlinePartners’ beslutning om at træde på bremsen den helt rigtige:

– Det er yderst sjældent, at man ser virksomheder bremse op på den her måde og have den selverkendelse. Der er mange virksomheder, der burde gøre det samme. Det handler om at have føling med, hvordan virksomheden skal vækste fremover, siger han og tilføjer:

- I begyndelsen er alt, der kommer i ens retning, interessant. Men man går både glip af vækst, og man mister hurtigt kunder, hvis ikke man kan få enderne til at nå sammen.

OnlinePartners har i dag igen åbnet for kundetilgangen, og medarbejderne i Aarhus flytter ved udgangen af 2017 til en ny og større kontorbygning, hvorfra blikket igen rettes mod vækst og nye projekter.