I 2016 stod tre unge DTU-studerende i DR-programmet Løvens Hule for at bede om 50.000 kroner for en ejerandel på 2,5 procent i ”Ta’ det” – en app-tjeneste, hvor danskerne kan give ting væk til hinanden – fra fodbolde og klædeskabe til boremaskiner og gummistøvler.

De fik ikke 50.000 – men 200.000 kroner fra Christian Stadil og Birgit Aaby for 15 procent ejerskab, og nu skrues der op for de internationale ambitioner med nyt navn, Freemi, nyt look og ny brugergrænseflade – skabt i pro bono-samarbejde med bureauet Black.

- Jamen, hvad gør man, når der kommer et passionsprojekt ind ad døren? Vi valgte at tage denne case pro bono, da vi hos Black går op i bæredygtighed og upcycling af ressourcer og simpelthen forelskede os i casen og menneskerne bag, siger Jonas Rasmussen fra bureauet.

Bureauet teamede op med de tre stiftere, Rasmus Thude, Mikkel Mørch og Jamie Neubert, i efteråret 2017, og sammen byggede parterne en ny identitet op omkring begrebet Freeconomy – en gratis økonomi, hvor ja, alt er gratis.

Vil mindske økonomisk ulighed

Siden starten har app’en fået over 70.000 brugere og rundet en million søgninger, og nu går Freemi efter at blive en global spiller inden for moderne consumer behaviour.

- Vores helt store drøm er, at Freemi kan blive introduceret som en løsning til lande, hvor der er større økonomisk ulighed end i Danmark, og at vi her kan være med til at gøre en forskel, skriver Freemi på sin hjemmeside, og videre:

- Selvom det er en ambition, der ligger i den fjerne fremtid, tror vi på, at vores simple app-løsning i sidste ende vil kunne være med til at udligne skellet mellem rig og fattig.

Det er her, Black kommer ind i billedet, for internationale ambitioner kræver et internationalt brand, så der blev lagt an til en komplet make-over af app’en, som de tre studerende oprindelig selv havde designet.

Og da kontakten var skabt, gik det stærkt.

Forsøger at vise vejen

- Vi kom til Black med et par løse ideer. 14 dage senere havde vi et originalt og smukt nyt brand, UI og UX til vores app. Processen var utrolig effektiv, sjov og samarbejdsbaseret, siger Rasmus Thude, der er CEO og Business Developer i Freemi.

Den nye Freemi app blev lanceret i starten af marts, og oplever allerede stigende aktivitet og øget retention. - Navnet er skabt ud fra ideen om Free Economy og farverne i den nye visuelle identitet er inspireret af den nepalesiske glædesfestival ”Holi”, fortæller Jonas Rasmussen.

Om hvorfor bureauet har valgt at lægge pro bono-ressourcer i projektet, siger han:

- Det er vigtigt, at vi som bureauer tager con amore-cases ind, som ikke kun betalerne regningerne, men som flytter noget i samfundet. Hos Black forsøger vi, at vise vejen med denne case.

Læs mere om casen her – besøg Freemi her - og tænd i øvrigt for Løvens Hule på DR1 i aften, hvor Freemi er med i et ”Sådan er det gået dem”-indslag om deltagere fra sidste sæson.