Trusler om knuste kranier, katastrofer og kørestole hjælper ikke noget, hvis man skal trænge igennem med budskaber om at sænke hastigheden på vejene – der skal ganske andre greb til.

Det mener de i hvert fald hos ni nordjyske kommuner - Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Mariagerfjord, Morsø, Rebild, Thisted og Vesthimmerland.

Kommunerne har derfor efter en bureaukonkurrence valgt Det nye sort til udvikle en ny hastighedskampagne, der skal indgå i en tre årig strategi om at sænke gennemsnitshastigheden på de nordjyske landeveje.

I briefingen har kommunerne lagt vægt på, at kampagnen skal understøtte politiets målsætning om at sænke hastigheden med 1 km/t hvert år over en årrække – og altså have et positivt fokus – og det ser Nichlas Tougaard, kreativ direktør og partner hos Det nye sort, som et spændende udgangspunkt.

Ligeglade eller aggressive
- Vi ved fra en række undersøgelser, at skræmmekampagner og løftede pegefingre i forbindelse med hastighed typisk ikke har den ønskede effekt. Folk distancerer sig og tænker, det sker jo ikke for mig, kun for ”de andre”. Så vores tilgang bygger i stedet på de psykologiske faktorer omkring det at køre for stærkt, siger Nichlas Tougaard.  

Psykologiske faktorer?

- Ja, fx årsagerne til at vi kører for stærkt? Er det følelsen af frihed? Er vi ved at komme for sent? Er vi ligeglade? Er vi aggressive? Der er mange forskellige årsager, og det er netop psykologien bag, der er det interessante.

Og så det, det at vi tror, det altid går ud over de andre?

- Præcis. Undersøgelser viser fx, at vi mennesker ikke har en naturlig, indbygget frygt for fart. Vi frygter ikke ulykken og skaderne, men vi er bange for skideballen og bøden. Det er et interessant udgangspunkt, siger Nichlas Tougaard, der sammen med kollegerne på Det nye sort også har haft en psykolog med i forarbejdet til kampagnen.

Noget for noget
Kampagnen for de nordjyske kommuner skal lanceres i løbet af 2017, og Det nye sorts idéoplæg skal nu færdiggøres og foldes ud på digital platform, SoMe, trykte medier og en række mere situationsbestemte medier, der skal gøre kampagnen ekstra relevant for modtagerne.

Og selv om det er for tidligt at løfte sløret for specifikke medier, detaljer og visuals for kampagnen, så vil Nichlas Tougaard godt afsløre et par enkelte ting: Fx at målgruppen ikke kun vil være fartsynderne selv – og at man har arbejdet med en ”noget for noget” idé:

- En effektiv og positiv måde at ændre adfærd, er ved at hjælpe eller give brugerne noget og samtidig lave en aftale om at få noget tilbage – det synes vi, var en interessant tanke i forhold til at påvirke trafikanterne positivt, slutter Nichlas Tougaard.