Hvad betyder uddannelse for bureauerne, og hvad gør de egentlig selv ved det?

Disse spørgsmål stiller Markedsføring netop nu på et par af landets kendte bureauer i en miniserie, hvor vi sætter en senior i stævne med en junior. Og når man stiller spørgsmålene på Konstellation & Republica, så lyder de korte svar på begge: ”Meget”.

Senior er i dette tilfælde CEO Susanne Lund og junior er Neela Menik, der er kreativ på bureauet.

Begge har flere uddannelser bag sig, eller rettere med sig - og om kort tid føjer Neela Menik endnu en uddannelse til, når hun tager hul på fem måneder på Tekstlinjen, branchens nye tekstforfatter-uddannelse.

Værktøjskasse og metodik

Selv er Susanne Lund oprindelig cand.merc. i strategisk og finansiel planlægning og arbejdede i 10 år som investment banker, inden hun foretog et brancheskift til bureausiden - fra forretningsstrategi til kommunikationsstrategi.

- Jeg manglede at få de bløde værdier koblet på de merkantile, så jeg supplerede med Reklameskolens plannerlinje for bedre at kunne forstå forbrugeren. Det var sindssygt godt og betød, at jeg kunne starte som planner day one. Siden har jeg taget en Masterclass på Hyper Island, fortæller Susanne Lund og tilføjer:

- Personligt ser jeg uddannelse som en værktøjskasse og en metodik – en måde at angribe en problemstilling. Det gælder også kreative: Når de har været igennem Reklamelinjen eller Kreativ Kommunikation, ved de, hvad et koncept, en strategi og en brief er. På det personlige plan er det også stærkt vanedannende. Når man har en god uddannelse, bliver man ved med at vende tilbage for at blive beriget.

Overskud til at udforske

Neela Menik er i denne sammenhæng junior, men hun har alligevel flere uddannelser bag sig: Kreativ Basis blev fulgt op af professionsbacheloren Kreativ Kommunikation. Og det stopper ikke:

- Jeg skal have mere basisviden, jeg skal have fyldt værktøjskassen op og vide mere om faget. Mere viden gør mig mere tryg og giver mig overskud til at udforske og lege, siger hun.

Hvorfor lige Tekstlinjen?

- Fordi jeg i de tre år på Kreativ Kommunikation sammenlagt havde et par uger med tekst. Jeg blev god til at udvikle mange ideer på kort tid og udvælge dem, der er skidegode. Men jeg ser mig selv som kreativ – på en holistisk måde. Der er mange facetter, og jeg skal kunne være med over det hele. Jeg tror, at jeg bliver en bedre AD'er, hvis jeg bliver bedre til tekstdelen, siger Neela Menik.

Susanne Lund supplerer:

- Fordi tekst er et håndværk. Fordi de rette ord, den ene sætning, kan naile en problemstilling eller en situation – og få os alle til at huske det bagefter. Et bureau overlever ikke uden en person, der er fantastisk til denne disciplin. Og branchen har reelt få tekstforfattere, der er meget dygtige. Derfor er det også en sjældenhed, at tekstforfattere går ledige.

Vil honorere nye initiativer

Bureaubranchen har måske ikke været så skarp på uddannelser. Til gengæld har branchen været åben over for de uuddannede:

- Og jeg er ikke en uddannelsessnob. Jeg tager meget gerne et naturtalent ind. Uddannelse er ikke et krav. Men med personer med en relevant uddannelse ved du, hvad du har med at gøre – og personen kan sømløst gå ind processerne på et hold, siger Susanne Lund og tilføjer:

- Hos React havde vi fx en person, der var uddannet kok og sommelier. Han havde en helt anden tilgang end de andre kreative, og det var givende. Men han havde også disciplinen og tilgangen fra en uddannelse.

Susanne Lund peger på, at der er mangel på uddannelser i branchen, og at man derfor bør honorere nye initiativer:

- Ikke ved at forpligte os fast, men ved selvfølgelig at prøve uddannelserne af. Det gjorde vi med Hybrid Agency Programme uddannelsen og nu her med Tekstlinjen. Neela besidder et supertalent, og jeg forventer, at det vil blive skærpet af Tekstlinjen. Samtidig giver en uddannelse på fem måneder deltagerne muligheden for et livslangt netværk.

Læs også første artikel i serien, hvor vi havde en snak med &Co om uddannelse.