Fusionsbureauet TBWA & BBDO præsterede i 2017 en markant fremgang i aktiviteten, og størstedelen af fremgangen endte på bundlinjen, så et minus blev vendt til plus efter et par svære år.

Konkret løftede bureauet bruttoavancen med 5,5 mio. kr. og 3,4 mio. kr. af disse penge endte på bundlinjen. Et minus på 1,4 mio. kr. i 2016 blev til et plus på 2 mio. kr. i 2017.

Det er godt tre år siden, at Erich Karsholt trådte til som adm. direktør for bureauet, og hans opgave var entydig: Bureauet skulle igen tjene penge.

– Heldigvis overtog jeg et bureau med et virkelig godt hold, der var med på at knokle for at genrejse bureauet. Nu er det lykkedes, og det giver os selvfølgelig både et pusterum og nogle flere muligheder at arbejde med, siger Erich Karsholt.

Han tilføjer dog:

– Der har kun været plads til et kort pusterum. Lige nu er vi i en god konjunktur-situation, og det er selvfølgelig et plus, men som bureaumarkedet er i dag, kan du ikke forlade dig på konjunkturer. 

– At drive reklamebureau i dag er en kamp fra projekt til projekt, og det kan pludseligt gå den modsatte vej.

Blandt de markante kunder, der kom i hus i 2017, er Lidl, hvor man sidst på året præsenterede en ny kommunikationsstrategi under temaet #LidlOverrasker.

Herudover har bureauet også skrevet Bolighed.dk, Biltorvet.dk samt Mercedes-Benz Trucks på kundelisten.

Omsat til tal har TBWA & BBDO løftet bruttoresultatet med knap 70 pct. til lidt over 12 mio. kr., og det er sket med kun en beskeden vækst i antallet af medarbejdere.

– Vi har da også ligget vandret, men heldigvis har arbejdet båret frugt. Vi kan fremvise nogle cases med rigtig gode resultater for kunderne. Kigger vi fremad, så skal vi til at gøre noget mere for os selv. 

– Vi har fået luft i økonomien, men vi har behov for at gøre noget mere for kendskabet til vores brand og desuden øge new bizz, slutter Erich Karsholt.

Nøgletal

TBWA & BBDO A/S

Mio. kr.                              2017

  • Nettoomsætning:            23,8 (+63,7 pct.)
  • Bruttoavance:                  15,5 (+55,6 pct.)
  • Bruttoresultat:                 12,3 (+69,3 pct.)
  • BA pr. medarbejd.           0,9 (+26.4 pct.)
  • Resultat før skat:             2,0 (efter et minus på 1,4 mio. kr. i 2016)