Hvordan kan man som annoncør selv holde hånd i hanke med sine bannerkampagner?

Et bud kommer fra ejerne bag bureauet Sunrise, der er gået i luften med et nyt selskab og en ny softwareplatform, Zuuvi.

Den blev præsenteret hos Sunrise forleden, og kort fortalt er der tale om en platform, der gør det muligt for annoncører selv at producere, versionere og publicere HTML5-bannerkampagner og aflevere dem til digitale medier.

Vel at mærke uden at være afhængig af hjælp fra et bureau eller en udvikler.

- Vi har med Zuuvi-platformen gjort det muligt for annoncører at spare masser af penge og tid i udformningsfasen, samtidig med at man online nemt kan redigere, følge effekten og på den måde sikre et optimalt resultat, alt imens kampagnen kører, forklarer Simon Hertz, som er medejer af Zuuvi.

Kannibaliserer I ikke på jeres egen eksisterende forretning?

- Umiddelbart kan det godt virke paradoksalt i forhold til vores andet selskab Sunrise, men på den anden side kan vi ikke ignorere tendenserne og stikke hovedet i busken. Vi tror på, at vi med Zuuvi imødekommer en masse kunders behov og forventninger til blandt andet øget selvkontrol, effektivitet og agilitet, siger han.

Prøv at uddybe?

- Vi tror på, at alt hvad der er mindre kompliceret og mere rutinepræget inden for marketing i fremtiden i højere grad vil blive overtaget af systemer som eksempelvis Zuuvi. Til gengæld tror vi også på bureauets berettigelse i forhold til i endnu højere grad at rådgive om det strategiske og mere komplekse inden for marketing, fortsætter Simon Hertz.

Også en gevinst for bureauet

Så i stedet for at betragte det som kannibalisering, betragter han det som en fordel.

- Også fordi vi ved at kaste os over et udviklingsprojekt og et system som Zuuvi har været nødt til at udfordre os selv i forhold til innovation og fornyelse. Vi har set et behov i markedet og udviklet et skarpt koncept og en dertil hørende platform. Vi har reelt udviklet Zuuvi som et selvstændigt start-up, og holdet bag har fået lov at udfordre processer, standarder og mekanismer. Learnings og indsigter som i høj grad også kommer Sunrises kunder til gode, siger Simon Hertz.

Men hvad med kreativiteten?

- Med Zuuvi går man ikke på kompromis med kreativiteten. Tværtimod er der mange muligheder for at opbygge bannere på den mest effektive måde og helt i tråd med ens strategiske afsæt og kommunikationsplatform. Der er derfor ingen begrænsninger i forhold til formater, ændringer af content, brug af video med videre. Kreativitet handler i kommerciel sammenhæng om at sikre effekt, mener Simon Hertz.

Bannerproduktion made easy

Fordelene for annoncøren er åbenlyse, mener han, og henviser til kunder, som allerede har haft positive oplevelser med platformen.

Eksempelvis Singapore Airlines, der har valgt Zuuvi til alle deres nordiske banneraktiviteter, og KIWI som allerede har haft millioner af visninger med værktøjet.

Tanken er, at annoncørerne sparer penge og tid i udviklingsfasen, samtidig med at de efterfølgende online kan følge effekten af kampagnen, redigere og versionere bannerne efter behov og på den måde sikre et optimalt resultat, når den kører.

- Det er et browserværktøj, som eliminerer en ellers kodetung og teknisk besværlig proces, siger Simon Hertz.

Værktøjet fungerer i praksis ved, at annoncøren logger ind, uploader eller designer en række skabeloner, og herefter fylder indhold i bannerne.

Globale ambitioner

Zuuvi-bannerne virker i alle de store netværk såsom Google DoubleClick, Adform eller Adtech, for blot at nævne nogle få. Undervejs i kampagneforløbet kan man ændre indhold i bannerne, mens de er "on air" uden at skulle gensende dem.

Man kan også følge med i performance og optimere kampagnerne løbende ved hjælp af et statistikmodul.

- Behovet for en agil og meget kosteffektiv bannerproduktion er meget stort – ikke bare i Danmark, men i hele verden – og derfor arbejder vi løbende på at udvikle systemet, så det kan endnu mere end i dag. Det er en proces, som aldrig slutter, og det er utroligt spændende at være en del af. Samtidig er det meget tilfredsstillende, at vi trods en meget soft og silence launch allerede har flere betalende kunder på systemet. Potentialet for en teknologi som netop Zuuvi er gigantisk, slutter Simon Hertz.