Efter 13 år med vækst - og succes med at udfordre konventionerne i PR-branchen – har Mads Byder, ejer og stifter af Help PR, valgt at overlade bureauets drift og budget til Kasper Kankelborg, Mikkel Luplau Schmidt og Morten Laasholdt.

Det lyder måske som en dramatisk beslutning, men reelt er der tale om et nøje tilrettelagt strategisk træk, der har til formål at gøre Help PR klar til det, Mads Byder selv kalder ”det nye PR-marked”.

- Der sker ganske betydelige ændringer i markedet og i branchen i disse år. Vi mærker det hos kunderne, der efterspørger nye opgaver, og det er tydeligt i branchen i forhold til de forskellige bureautypers positionering og selvopfattelse. Nu springer jeg fra broen og ind i orkanens øje – med det mål at gøre Help PR klar til at gå ind i kampen på en nytegnet bane, siger han.

Help PR forventer at passere 20 medarbejdere i løbet af 2018 og for at sikre fokus på både udvikling og ledelse, i takt med at kundeporteføljen vokser, rykker Mads Byder altså igen helt ud i frontlinjen tæt på markedet.

Udfordre det bestående

Men I kunne vel godt forberede jer på nye typer opgaver, selv om du stadig sad i chefstolen?

- Måske. Men i vores optik giver det bedre mening, at jeg rykker derud, hvor jeg befinder mig bedst: Tæt på eksekveringen og udviklingen af nytænkende kommunikationsløsninger i tæt samarbejde med kunderne, siger Mads Byder og tilføjer:

- Og med den størrelse vores bureau efterhånden har nået, og med brancheglidning, ændrede forbrugsmønstre, digitalisering og et nyt mediebilede, har vi behov for at organisere os lidt anderledes for fortsat at være på forkant med kundernes virkelighed. Og ikke mindst sikre, at vi holder fast i vores DNA om hele tiden at udfordre det bestående. Vi vil gerne blive ved med at være den hybrid inden for kommunikation, vi har udviklet os til.

Så Help skal ikke være et reklamebureau eller et digitalt bureau?

- Nej. Vores mål er at holde fast i vores spidskompetencer på PR-delen - samtidig med, at vi skal have dygtigheden og modet til at udfolde den gode historie på nye kreative måder. Ikke kun via SoMe og influencers, men også via andre former for partnerskaber, der kan få storytellingen til at leve på tværs af formater, platforme og interessenter.

Sorte tal i 13 år

Kasper Kankelborg, der sammen med Mikkel Luplau Schmidt og Morten Laasholdt fremover udgør bureauets ledelse, siger:

- Mads er uden tvivl den mest kreative PR-mand herhjemme. Han har formået at kombinere dyb forretningsforståelse og markedsindsigt med skæve idéer, effektfuld storytelling og stærk eksekveringskraft. Og med det behov vi oplever i markedet for sparring og rådgivning, er det klart at han skal have 100 procent fokus på dette.

-  Samtidig kommer vi også internt til at skabe mere plads til kompetenceudvikling og bygge på vores netværk af kreative og specialistkompetencer, tilføjer Kasper Kankelborg.

Help PR har gennem samtlige sine 13 år leveret sorte tal på bundlinjen, og det det kommende regnskab for 2017 kommer ikke til at ændre ved det: Mads Byder forventer en lille forbedring i forhold til 2016, hvor bureauet landede et resultat før skat på 12,3 mio. kroner.