Den danske byggemarkedskæde Silvan er ved at gentænke sig selv og sit forretningsgrundlag, efter virksomheden i efteråret blev solgt fra af DT Group.

Hos de nye ejere, den tyske kapitalfond Aurelius, er den strategiske kurs soleklar: Der skal skrues gevaldigt op for digitaliseringen.

- Vi starter groft sagt forfra. I løbet af år 2018 ruller vi det nye Silvan ud, hvor vi vil øge vores digitale tilstedeværelse markant. Vi ønsker at øge den digitale andel af vores salg og har flere spændende projekter i støbeskeen, fortæller Martin Pihl, der er Head of Marketing & E-commerce hos Silvan.

På den digitale færd får byggemarkedet hjælp af de digitale eksperter fra IMPACT, der skal hjælpe Silvan med at eksekvere på deres strategi og de kunderejser, byggemarkedskæden definerer. Kulminationen på samarbejdet mellem IMPACT og Silvan bliver en relancering af Silvan.dk.

- Vores ambitionsniveau er højt, og vi vil meget gerne rykke hurtigt. IMPACT er specialister i digital commerce og i at hjælpe handelsvirksomheder. Dermed er de den oplagte samarbejdspartner for os, siger Martin Pihl.

Styr på produkterne

I øjeblikket er Silvan og IMPACT ved at skabe fundamentet for byggemarkedets digitale videreudvikling. Det betyder i praksis, at Silvans systemer er ved at blive optimeret og klargjort til implementering af nye tiltag.

Det første søm i brættet er implementeringen af et nyt produkthåndteringssystem, Product Information Management (PIM).

Her er Silvan skiftet fra et Informatica PIM-system til et InRiver PIM-system.  Det nye system giver et fuldt overblik over Silvans 25.000 produkter og varianter.

Og produkthåndteringssystemet er grundstenen i Silvans satsning på det digitale område, forklarer Rasmus Lawaetz, der er Senior E-Business Consultant hos IMPACT.

- Med implementeringen af et inRiver PIM-system samler vi Silvans produktinfo på ét sted. Dette letter arbejdet voldsomt, når vi i de kommende måneder skal arbejde videre med løsningen, siger han.

- I sidste ende er målet jo ikke blot at give Silvan branchens bedste e-commerce løsning, men at flytte hele virksomheden i den nye retning. Det handler om at skabe excellente kundeoplevelser, og den gode slutkundeoplevelse ligger i forståelsen for detaljen, fortsætter Rasmus Lawaetz.

Silvan og IMPACT har arbejdet sammen siden år 2011, men med Silvans nye strategi er samarbejdet intensiveret. Hos IMPACT glæder de sig også til et tættere samarbejde med byggemarkedet.

- Vi kender Silvan fra mange års samarbejde, og vi ser frem til at skulle være med til at sætte turbo på deres digitalisering, slutter Rasmus Lawaetz.