Den danske bryggerigigant Carlsberg har valgt London-bureauet Fold7 som globalt bureau uden en pitch, skriver det britiske marketingmedie Campaign.

Beslutningen følger i kølvandet på bureauets ”The Danish Way”-kampagne med Mads Mikkelsen i hovedrollen, som åbenbart begejstrer Carlsberg Group lige så meget som Carlsberg UK.

Det var nemlig den britiske del af Carlsberg, som stod bag den 150 mio. kr. dyre integrerede kampagne, der som udgangspunkt skulle genoplive og repositionere Carlsberg og Carlsberg Export på hjemmemarkedet.

”The Danish Way” blev lanceret i april, og det skete med en 60 sekunders reklamefilm – instrueret af Martin Krejci via produktionsselskabet Stink – med den danske skuespiller Mads Mikkelsen i front. Her knyttede Carlsberg-brandet tætte bånd til danskhed og Danmark som det lykkeligste land på jorden.

Filmen og kampagnen blev hurtigt populær uden for de britiske øer, og i september blev den så rullet ud i Vesteuropa, herunder i Danmark, og i Rusland.

The Danish Way går globalt

Fra det nye år bliver det så den første Carlsberg-kampagne nogensinde, der kommer til at køre samtidig på samtlige Carlsbergs markeder, oplyser Russel Jones, der er Vice President Marketing hos Carlsberg Group til Campaign.

- Kampagnen er blevet godt modtaget på markeder uden for Storbritannien. Vi tror, at den kan slå igennem på globalt niveau, hvilket kan bringe konsistens i vores kommunikation og skabe brandappel….probably!, siger han.

En ganske kæk udgangsreplik al den stund, at valget af Fold7 som globalt bureau er et genvalg, idet bureauet for seks år siden stod bag en gigantisk global relancering af Carlsbergs moderbrand under sloganet: ”That calls for a Carlsberg”.

Det blev aldrig det helt store hit, så Carlsberg droppede sloganet og Fold7 som globalt bureau. Siden har Fold7 løst masser af opgaver for Carlsberg i Storbritannien, og nu er det så tilbage i en global lead bureau-rolle hos det danske bryggeri som afløser for 72andsunny.