Det går legende let for den danske chatbot-virksomhed BotXO. I løbet af årets to første måneder er ordrebogen fuld og fire virksomheder har indgået aftaler om at få deres Chatbot udviklet af virksomheden.

Det drejer sig om 3F, Autorola, SE Klima & Energi og Pakke.dk.

De fire nye kunder kommer oven i et 2017, hvor bl.a. Krifa, Nordisk Film, VentureCup, Akademikerens Akasse, Saxo.com og Visma / e-conomics gik i luften med chatbots på BotXO’s chatbot platform.

Som at lege med LEGO klodser. 

– Når vore nye kunder finder ud af, hvor lidt der skal til for at komme i gang, så sælger chatbotten næsten sig selv. At bygge sin første chatbot er som at bygge sit første LEGO Starwars rumskib eller som at samle et IKEA-skab, siger Henrik Fabrin, grundlægger og adm. direktør i BotXO. 

– I begge tilfælde er det måden, hvorpå BotXOs platform er skræddersyet til at støtte virksomheder fra en effektiv chatbot pilotprojekt til komplet løsning, der gør det let og spændende at designe samt utroligt anvendeligt at sætte i funktion. 

Det var så salgstalen. Prøv at være konkret?

– Det lyder simpelt, hvilket det også er. Det er ikke hensigten at skabe komplekse og indviklede chatbots, som ingen kan finde ud af betjene. En chatbot skal afhjælpe kundeservice fra første sekund og på den måde frigøre ressourcer, og den skal hjælpe forbrugeren med at skabe afklaring om, hvilke produkter og services der passer bedst til den enkeltes behov, fortsætter Henrik Fabrin. 

Når service bliver til salg

– Når vi opstiller en salgs-chatbot, typisk som “produkt sammenlignings-tjeneste”, ser vi vores kunder skabe forretning på nogle helt nye betingelser. Når vores software benyttes til “kundesupport chatbots”, ser vi at vores kunder får frigivet tid og ressourcer samtidig med, at deres kunder får et entydigt og klart svar.

– Der er både penge at spare og penge at tjene ved at lege med chatbots, uddyber Henrik Fabrin.

Giv os et par eksempler på, hvad jeres kunder bruger chatbotten til?

Saxo.com benytter både deres chatbot ”Alfred” til at klassisk kundeservice, dvs. spørgsmål om levering, returvarer m.v. og som “produkt-finder-assistent.” Tommelfingerreglen er, at de 20 oftest stillede spørgsmål bliver stillet af 80 pct. af kunderne.

– Når chatbotten bliver fodret med spørgsmål/svar på de 20 oftest stillede spørgsmål, kan chatbotten både aflaste virksomhedens ressourcer og frigøre medarbejderne for repetitivt arbejde samtidig med, at chatbotten giver en ensartet og kvalificeret service til alle kunderne.

– Når det drejer sig om salg af ydelser, oplever de fleste detail og e-commerce virksomheder, at 15-20 pct. af de varer de sælger står for størstedelen af omsætningen.

– Derfor har saxo.com valgt at opsætte og træne en gave-finder-chatbot og dygtiggøre den til at vejlede kunderne i købet af nye bøger. Helt specifikt som en “Inspiration til gavekøb”

Den intelligente assistent

Et andet eksempel?

– Autorola vil bruge chatbot’en som en intelligent assistent til deres brugere, når de skal købe bil via deres bilauktion-websites. Samtidig er ambitionen at benytte chatbotten som “pris overvågningsassistent”, der kan notificere brugerne, når nye relevante biler kommer på auktion.

Går ud fra det er abonnements-modellen, altså man lejer jeres service?

– Ja, det er en abonnementsmodel (dvs SaaS - software as a service, red.), hvor man på traditionel vis har et abonnement til at benytte softwaren til at drive specialist chatbots på fx sit website eller på Facebook Messenger, slutter Henrik Fabrin.