Hvad betyder uddannelse og efteruddannelse for bureauerne? Og hvad gør de egentlig selv ved det?

Markedsføring sætter i en ny miniserie en senior i stævne med en junior for at sætte fokus på netop uddannelse og efteruddannelse.

&Co. lægger for - og gør det ved at tilføre en ekstra junior, således at kreativ direktør Thomas Hoffmann her er suffleret af både Kristoffer Winther og Ole Hoffmann - begge Art Directors.

Senior får ordet først:

- Jeg har været igennem klassisk mesterlære – suppleret med Reklameskolen, Hold 2, omkring 1990, og med en Masterclass på Hyper Island. Der var dengang ikke så mange uddannelsesmuligheder – og der var ikke så meget brug for dem, som der er i dag, siger Thomas Hoffmann og uddyber det aktuelle uddannelsesbehov:

- Titlerne tekstforfatter og AD'er flyder stadig mere sammen. Det sigter mere mod en hybrid, hvor man skulle kunne lidt af det hele – eller rettere; man skal være god til det hele.

Fokus på selve håndværket

Kristoffer Winther og Ole Hoffmann optræder som et team i denne artikel – præcis som de har gjort det på både uddannelser og job:

- Vi var et team første gang på Kreativ Basis og fortsatte direkte videre på Kreativ Kommunikation. Vi havde været i praktik herhjemme hos &Co, og her fik vi job efter vores uddannelse, siger Ole Hoffmann.

Han suppleres af Kristoffer Winther:

- På vores hidtidige uddannelser har der været fokus på ideen. Det har været godt. Men det har været mindre fokus på selve håndværket. Og vi vil gerne styrke fundamentet yderligere – og hæve niveauet.

Hvorfor lige Tekstlinjen?

- At skrive er et håndværk. Og det er i øvrigt undervurderet, siger Thomas Hoffmann og tilføjer:

- Spørger du folk, om de kan tegne, vil de færreste svare ja. Spørger du, om de kan skrive, vil de fleste svare ja. Men den gode tekst er utrolig svær at håndtere. At sammenfatte en moppedreng af en strategi til et manifest, til én sætning, så kunden siger ”Ja, det er sådan, det er” – dét kan den gode tekstforfatter.

Det undervurderede gælder i øvrigt også tekstens effekt, tilføjer han:

- Tag ”Alt det vi deler” fra TV 2. Det, der gør den fucking god, er voice over’en. Fjern lyden – og det er bare en film. Det er ordene, der griber dig. Teksten er ekstremt velskrevet. Samtidig skal du også kunne levere 20 pissegode overskrifter … dagligt, siger Thomas Hoffmann.

En no-brainer

Kristoffer Winther, der starter på den nye uddannelse sammen med Ole Hoffmann, siger:

- Vi kender Tekstlinjens stiftere, Per Holm Henriksen og Kaare Grundtvig, fra deres tid på Kreativ Basis. De har stiftet Reklamelinjen, og det er er en respekt for både dem og håndværket, at vi vender tilbage på skolebænken.

Ole Hoffmann supplerer:

- Og med det lineup af gæstelærere var det en no-brainer at spørge, om vi kunne komme på holdet.

Tilsvarende let var det for Thomas Hoffmann at sende teamet af sted til de to ugentlige undervisningsaftener:

- Det er tale om to supertalenter. Selvfølgelig skal de på uddannelse – og blive endnu bedre. Desuden er det billigt, siger han.

Opbakning fra KreaKom

Den nye kreative uddannelse får også opbakning fra overordnet hold: Da Tekstlinjen i denne uge holdt infoaften, foregik det såeldes hos brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation.

Her deltog næsten 60 personer i præsentationen, og KreaKoms direktør, Tine Aurvig-Huggenberger, følger værtskabet op med disse ord:

- Det er så godt, at vi nu får en uddannelse ved det mundrette navn Tekstlinjen. Bureauerne har i flere år efterspurgt dygtige tekstforfattere, og det har været svært at finde dem. Derfor kommer uddannelsen forhåbentlig til at dække et stort behov i markedet. Dét, at et bureau har de dygtigste og bedste kompetencer, bliver mere og mere forretningskritisk. Så derfor er Tekstlinjen et længe savnet tilbud.

Du kan læse mere om uddannelsen her.