Der findes masser af dygtige reklamefolk på vores dejlige klode, men i supersværvægtsklassen er der ganske få.

En af disse er Chuck Porter, der udover at være medstifter af og den kreative drivkraft bag et af de seneste 30 års mest succesrige reklamebureauer på verdensplan – CP+B (Crispin Porter + Bogusky) – også har sat sine tydelige fingeraftryk på den globale reklamebranche gennem masser af tillidsposter, heriblandt formandsposten i den amerikanske brancheforening for reklamebureauer, 4A.

Dertil kommer stribevis af prisvindende arbejder, der ikke mindst er blevet hædret ved VM i reklame, Cannes Lions, hvor CP+B har vundet flere Grand Prix’er end noget andet bureau de seneste 20 år og samtidig er det eneste, der tre gange er rejst hjem fra den franske badeby med det fineste af det fine, en Titanium Grand Prix.

I dag er Chuck Porter bestyrelsesformand for CP+B og Chief Strategic Officer i MDC Partners, der udover CP+B også ejer kreative bureauer som Anomaly, 72andSunny og den seneste tilføjelse: det svenske succesbureau Forsman & Bodenfors, der blev købt i juni.

Og her ligger forklaringen på, at Markedsføring taler med en energisk Chuck Porter en dag i september.

København styrkes

I kølvandet på købet af Forsman & Bodenfors valgte ledelsen i CP+B  Scandinavia AB, der havde kontorer i Malmø, Stockholm, Oslo og København, og som CP+B Copenhagen dermed var en del af, nemlig at købe bureauet ud af MDC Partners og fortsætte under navnet Uncle Unicorn.

– Vi følte, at vores folk i Stockholm ville få bedre muligheder, hvis de var uafhængige. Og vi hylder entreprenørskab og initiativ, så vi gav dem mulighed for at købe sig selv tilbage, siger Chuck Porter.

– De er stadig en del af vores netværk, MDC, så vi vil stadig samarbejde med dem, men de rebrander sig selv og bliver uafhængige. De bliver et netværksbureau ligesom Anomaly og 72andSunny, men de får fx chancen for at tale med kunder, der er konkurrenter til vores (de øvrige bureauer i CP+B-netværket, red.) kunder på grund af deres selvstændighed. Så det er, hvad der sker i Sverige.

Spørgsmålet er så, om det samme gælder for CP+B Copenhagen?

– Det gør det ikke. I København er det en helt anden historie. CP+B Copenhagen vil – i hvert fald så længe jeg har noget at skulle have sagt – fortsætte med at være et selvstændigt CP+B-kontor, siger Chuck Porter.

Faktisk er tiltroen til det danske kontor så stor, at MDC Partners for godt seks måneder siden købte det direkte ejerskab af CP+B Denmark ApS og dermed af CP+B Copenhagen.

Forklaringen er bl.a., at MDC og CP+B vil styrke CP+B Copenhagens position i CP+B netværket, idet de mener, at det kreative arbejde, som CP+B Copenhagen leverer, er værdifuldt for CP+B’s brand globalt.

– De laver fantastisk arbejde, og vi elsker dem, slår Chuck Porter fast.

Dermed ser det ud til, at CP+B Copenhagen efter blot fire års levetid er blevet ”voksen”, og bureauet regnes i dag for at være et af CP+B’s otte globale kontorer.

Den helt rigtige tilgang

Hvad tilfører det danske kontor CP+B?

– Folkene i København har altid været meget innovative. En af de ting, vi tror på hos os, er at man aldrig begynder med en reklame. Vi begynder derimod med at finde en måde, hvorpå vi kan løse et forretningsproblem for vores kunde, eller udnytte en god forretningsmulighed. Og det er nogle gange en reklame, men oftere er det ikke, siger Chuck Porter.

– Og sådan er københavner-kontoret altid gået til markedet. De har lavet nogle meget innovative og interessante ting, både for kunderne og for dem selv, siger Chuck Porter og henviser bl.a. til CP+B Copenhagens Problem Solver-øl fra slutningen af 2014, der begyndte som lidt af en intern gimmick. Men ideen ”gik viralt”, og øllen – og historien om den – blev heftigt efterspurgt.

– Når jeg taler om vores arbejde rundt omkring i verden, så er den altid med. Det er et rigtigt godt eksempel på den slags kreativ tænkning, som vores bureau elsker. Så deres bidrag til bureauet, når man ser på det kreative arbejde, og hvordan det repræsenterer bureauets filosofi, har altid været meget positivt, siger Chuck Porter.

Han hiver også et andet eksempel frem. Nemlig den ”Mens Grooming”-serie med shampoo, conditioner og body lotion – baseret på øl – som CP+B Copenhagen udviklede i samarbejde med Carlsberg, der er en af bureauets helt store kunder.

– Det er jo en helt unik måde at bygge Carlsberg-brandet op på i modsætning til at smide endnu en øl-reklame på gaden, hvor fx en gruppe unge mennesker hygger sig på en strand, hvilket vi har set en milliard gange gennem tiderne.

– ”Mens Grooming” viser virkelig øllens kvaliteter og ingredienser. Det er den slags kreativt arbejde, som jeg elsker, og CP+B Copenhagen har lavet masser i samme boldgade, siger Chuck Porter.

Nordisk kreativitet

I har købt Forsman & Bodenfors og oprustet i København. Er der en særlig kvalitet ved den nordiske kreativitet?

– Det er svært at svare på, da kreativitet vanskeligt kan kategoriseres, siger Chuck Porter og tænker sig om.

Og man kan godt høre på ham, at han næsten ikke orker at diskutere kreativitet. Som han sagde ved Cannes Lions for nogle år siden, så er det ”bullshit” at tale om.  

Enten er det der, eller også er det der ikke, og man kan straks se det i arbejdet. Punktum.

Derimod giver det rigtig god mening at tale om ideer, og om at levere arbejde til kunderne, der løser et problem og booster deres forretning, ligesom de nævnte eksempler fra CP+B Copenhagen vidner om.

Og Chuck Porter har da også en imponerende trackrecord inden for netop den disciplin. Det var fx CP+B, der opfandt den nu berømte Pizza Tracker for kunden Domino’s Pizza. Her kan man følge med i pizzaens rejse fra ovn til bord, og kunderne er vilde med det.

– Hvis du ser på meget af det arbejde, CP+B Copenhagen og Forsman Bodenfors har lavet, så er det ikke specifikt nordisk, siger Chuck Porter, efter at have tænkt sig om.

– Jeg tror, at de har fanget nogle universelle sandheder, og jeg tror, at meget af det bedste arbejde, som enhver sætter stor pris på, er netop det. Universelt.

– Hvis du fx besøger vores kontor i Sao Paolo i Brasilien, så ser de på arbejdet, der bliver lavet i København og siger: ”Jeg ville ønske, vi havde lavet det”.

Så der er ikke noget særligt nordisk?

– Nej, og nu er jeg ikke helt ubekendt med nordisk mentalitet. Jeg voksede op i Minneapolis i en norsk familie og giftede mig med en dansk kvinde, så jeg er vel en slags honorær-skandinav, siger Chuck Porter, der dog fremhæver, at meget af det arbejde, han har stiftet bekendtskab med fra nordiske bureauer er kendetegnet ved at være intelligent, engagerende og sjældent taler ned til folk.

Lokale hit er globale hit

Så det er den universelle tone – utvivlsomt et resultat af vores lille sprogområde og den internationale smeltedigel på medarbejdersiden – i arbejderne fra danske, svenske og norske bureauer, Chuck Porter fremhæver som skandinavernes kreative styrke.

– Og hvis jeg kan få lov at tilføje noget, så er det at slå fast, at det vigtigste for alle bureauer naturligvis er, at deres arbejder klarer sig godt på hjemmemarkedet, så jeg håber, at CP+B Copenhagen, både alene og i samarbejde med Forsman & Bodenfors, kan blive ved med at lave noget at det mest kendte arbejde i Skandinavien, siger Chuck Porter.

Han har store drømme for den danske afdeling af CP+B. Han ser gerne, at CP+B Copenhagen klarer sig lige så godt som den før omtalte afdeling i Sao Paolo, Brasilien.

– De begyndte for tre år siden med fire personer, og nu er de 120. Det skyldes primært, at de har lavet brillant arbejde i Brasilien. Godt nok laver de også fantastisk arbejde for os globalt, men det arbejde, de laver hjemme, er det, der får folk til at ønske at komme og arbejde der. Og blive kunde der. Og det er det, der er vores mål for CP+B Copenhagen, slutter Chuck Porter. 

Denne artikel stammer fra bladet Markedsføring, der 11 gange om året sendes ud til medlemmer af Dansk Markedsføring.