Det har i en årrække været svært at være Creuna-ansat. Eller rettere: Det har været svært at være ansat i København-afdelingen.

Men efter Roar Nissen, den nye CEO, der var chef for Aarhus-afdelingen, i november 2016 overtog ansvaret for hele Creuna Danmark, er der endelig sorte tal på bundlinjen. 

Sammen med sit team i Aarhus har Roar Nissen sikret et turnaroundaf dimensioner. På blot et år er et underskud på knap 9 mio. kr. blevet vendt til et overskud på 6,7 millioner kr. 

Tilbage i 2009 var der ingen, der ville have gættet på, at det var Creuna Danmarks lille Aarhus-afdeling, der skulle ende med at blive hjertet i det store digitale bureau. Afdelingen i København talte over hundrede medarbejdere, mens de i Aarhus var omkring 20 konsulenter. 

En simpel og effektiv opskrift

I dag ser verden helt anderledes ud, og det succesfulde bureau drives nu fra kontoret på Vesterbro Torv i Aarhus, hvor omkring 60 konsulenter arbejder på at skabe digital transformation for nogle af de største internationale virksomheder i Danmark. 

– Sat lidt på spidsen er det for mig egentlig en relativt simpel opskrift, vi har fulgt, siger Roar Nissen. 

– Vi lever helt grundlæggende af at sælge vores viden og kompetencer, og derfor beror vores succes på, at vi har de skarpeste digitale hjerner i landet. Derfor har vi fokuseret benhårdt på at rekruttere og fastholde de bedste medarbejdere.

Og det må have været svært i et marked, hvor alle kæmper om de skarpeste hjerner?

– Ja og nej. På den ene side kæmper alle bureauer og konsulenthuse om mange af de dygtigste medarbejdere, så ja til at konkurrencen er hård. Men vi har haft relativt nemt ved at tiltrække de bedste seniorkonsulenter, og så har vi haft enorm succes med vores praktikant-forløb, så mange af de praktikanter, vi har inde, bliver ansat med det samme, eller søger tilbage til os.

Hvorfor?

– Det skyldes ikke kun, at vi har spændende opgaver for gode kunder. Det siger sig selv, at det er vigtigt. Men succesen med rekrutteringen skyldes også, at vi har et godt klima, og at seniorfolkene tager sig godt af de unge. Vi har ganske enkelt et godt arbejdsmiljø.

Det siger de til dig?

– Ja. Medarbejderne viser deres tilfredshed i alle vore målinger, og det bekræfter mig i, at vi er lykkedes med at skabe et miljø, hvor folk er glade for at være og motiverede i deres arbejde. 

– Det skader sikkert heller ikke, at vi samlede folk til teambuilding i Mallorca i efteråret, og at vi kunne give vores medarbejdere 25.000 kroner med hjem fra julefrokosten som tak for deres indsats i 2017. 

– Det er i meget høj grad medarbejdernes fortjeneste, at vi er, hvor vi er nu. Så det føles godt, at vi har rum til anerkendelse, også økonomisk. Det har de fandeme fortjent,pardon my French, uddyber Roar Nissen. 

Lillebror voksede storebror over hovedet 

Lad os vende tilbage til problemerne i København. Sæt lidt flere ord på?

– Det er jo ikke nogen hemmelighed, at der har været udfordringer i København. Men her i Aarhus har vi længe haft en god forretning – ikke mindst pga. vores stærke partnerskaber med kunder som Vestas, Arla, Solar og Grundfos, der er topambitiøse ift. digitalisering og kundeoplevelser.

– I 2016 besluttede koncernledelsen derfor at afskedige ledelsen i København og give mig og mit ledelsesteam ansvaret for at drive hele Creuna Danmark. Kort tid herefter besluttede vi at fokusere al vores energi i de mange muligheder, der blev ved med at vise sig omkring Aarhus-aktiviteterne, og derfor lukkede vi kontoret i København. 

– Det var en svær beslutning, fordi vi måtte sige farvel til nogle gode kollegaer, men jeg er naturligvis meget stolt over, at vi allerede et år efter kan sige, at vi nu ikke kun skaber værdi for vores kunder, vi har gjort Creuna til en sund og velfungerende forretning.

Ikke alt for alle 

Hvilket bringer os tilbage til de kontante tal i 2017-regnskabet. Her et år efter er Creuna Danmark en succeshistorie. Fra et underskud på 8,8 mio. præsenterer bureauet nu et overskud på 6,7 mio. Det er en forbedring på 15.5 mio. kr. 

Selvom tallene tegner en fugl Fønix-historie, er der dog ifølge Roar Nissen ikke tale om en fundamental ændring i måden, han leder på – snarere at hele Creuna Danmark nu følger samme strategi. 

– Det har været vigtigt for os at være fokuserede i forhold til, hvilke kunde-typer og projekter vi tager ind. Vi kan ikke være alt for alle, og det er en vigtig erkendelse. 

– Samlet har det resulteret i et flot økonomisk resultat, en meget høj kundetilfredshed og gode lange partnerskaber med vores kunder, der i gennemsnit har været hos os i mere end 6 år, hvilket er længe i vores branche, slutter Roar Nissen. 

CEO’en vil ikke afvise, at Creuna på sigt igen etablerer en afdeling i København. Siden 2017 er medarbejderstaben på Aarhus-kontoret vokset med 25 og tæller nu 60 medarbejdere. 

Et stærkt omdømme holder længe

Creuna har i øvrigt i mange år ligget ganske højt på skalaen over digitale brands i Danmark. Fra 2009 og indtil 2014 indtog bureauet en suveræn førsteplads i MyImage-undersøgelsen. Kunderne elskede dem og brugte Creuna, når de skulle have løst komplicerede digitale opgaver.

I 2014 bankede Magnetix så ind på scenen og slog de andre digitale bureauer af banen. Men situationen er ikke mere trist, end at Creuna i 2018 har det 3. stærkeste brand, og at bureauet ligger på en 6. plads, når det drejer sig om annoncørernes villighed til at invitere dem ind i en pitch.

Det bliver spændende at se, hvor hurtigt omdømmet ændrer sig igen, nu hvor kunderne igen investerer i Creunas evner til at løse komplicerede digitale opgaver. Roar Nissen anslår nemlig, at godt 25 pct. af fremgangen fra 2016 til 2017 skyldes, at eksisterende kunder har brugt flere penge på rådgivningen.

Og han ved også, at 2017 overskuddet på 6,7 mio. kr. ville have været markant større, hvis man trak udgifterne til lukningen af afdelingen i København ud. Alt i alt peger det på et endnu bedre 2018 regnskab.

Nøgletal

Creuna Danmark A/S

Mio. kr.                                                    2017/ 2016/ 2015

  • Bruttofortjeneste:                                35,8/ 27,0/ 21,6
  • Årets resultat:                                        6,7/ -8,8/ -12,8
  • Gns. antal medarbejdere                    46/ 50/ 53