Et af de digitale bureauer, der i år har fået tæv i MyImage-analysen, er Creuna. I år er det drattet fra en 4. plads i 2017 til en 10. plads. Indtil 2014, hvor Magnetix’ styrke slog igennem, lå Creuna som nr. 1.

Den position har bureauet i øvrigt haft siden 2009, hvor Creuna var landets suverænt stærkeste digitale brand med særdeles tilfredse kunder, der igen og igen valgte bureauet til de mest komplicerede digitale opgaver.

Situationen i 2018 er dog ikke mere trist, end at bureauet fortsat har det 3. stærkeste brand, og at Creuna stadig er nr. 6, når det drejer sig om annoncørernes villighed til at invitere dem til et pitch.

En del af forklaringen på faldet i stort set alle MyImage-parametrene er rod i Københavner-afdelingen, mens bureauet i Aarhus har kørt meget fint. Samlet set har bureauet i Danmark tabt 8,8 mio. kr. i 2016, mens det blev til 12,8 mio. skæve i 2015.

Og det irriterer Roar Nissen, tidligere CEO i Aarhus-afdelingen, og nu topchef for alle Creuna-aktiviteter i Danmark, grænseløst:

– Ja, jeg er irriteret over undersøgelsen. Men faktisk ikke så meget over vores placering, som jo skuer tilbage og repræsenterer den uro, der har været i København i nogle år. Til gengæld er jeg ærgerlig over timingen, siger Roar Nissen.

– Når en undersøgelse som MyImage lander stort set samtidig med, at vi udbetaler 25.000 kroner til hver medarbejder for en fantastisk indsats og et flot resultat i 2017, skal man som leder blive en anelse irriteret.

Vi er stærkere end nogensinde

Men I har vel fortjent den faldende bedømmelse?

– Ja, ingen tvivl om, at det har været turbulent i Creuna længe, men det føles paradoksalt, når vores dygtige medarbejdere har arbejdet stenhårdt for kunderne i år. Og når kunderne oven i købet har kvitteret ved at bruge mange flere penge sidste år i forhold til 2016, så vi kommer ud med flotte tal for 2017, når regnskabet engang foreligger.

Der er altid et time-lag på slitage af brands, og det rammes I af nu, men det vender sig, når I præsterer bedre.

– Ja, det ved jeg godt, og jeg tager det fulde ansvar for, at vi er gledet ned af imagestigen. Men jeg vil bare samtidig understrege, at vi er stærkere, end vi nogensinde har været, i hvert fald de sidste 10 år, hvor jeg har været ansat.

Hvad skal I så gøre anderledes i 2018 for at holde kadencen?

– Faktisk ingen ting. Vi skal fortsætte den strategi, vi lavede for flere år siden, og som var årsagen til, at Aarhus-afdelingen gennem mange år har tjent penge og haft ekstremt tilfredse kunder. Og når vi per 1. marts har lukket afdelingen i København helt, er vi fuldstændig på sporet, slutter Roar Nissen.

Creuna ansatte 22 medarbejdere i Aarhus-afdelingen i 2017 og er samlet set godt 60 mand i bureauet. Creuna er en del af et Nordisk netværk med over 350 medarbejdere og en omsætning i størrelsen 325 mio. kr.