Danske digitale bureauer har tradition for at klare sig fornemt ved Awwwards, der løbende står bag de eftertragtede kåringer: ”Site of the Day” og ”Site of the Month”.

Her har bl.a. Hello Monday, UncleGrey og Spring/Summer holdt den danske bureau-fane højt utallige gange.

Én gang om året uddeles der også hæder til de bedste af de bedste i form af ”Site of the Year”-priser, og her var det Spring/Summer, der brillerede fra dansk side, da 2017-priserne blev uddelt i Berlin forleden.

Bureauet løb nemlig med prisen for ”Best E-commerce site 2017” for en webshop udviklet til det københavnske chokoladebrand Simply Chocolate.

Ganske fornemt, da der blot uddeles ”Site of the Year”-awards i fire kategorier samt tre team-awards hvert år. Det er i øvrigt ikke første gang, Spring/Summer hædres med en af slagsen, da det i 2015 blev til ”Best developer site of the Year”.

Dermed er Spring/Summer det blot andet bureau nogensinde, der har vundet to ”Site of the Year” i Awwwards-regi. Ingen har vundet tre gange.

Stolt bureau-stifter

Pelle Martin, stifter, partner og kreativ direktør i bureauet, var selv i Berlin for at modtage prisen, og han mener ikke, hæderen kan blive meget større på award-siden, når man som Spring/Summer arbejder med Digital Craft.

- Awwwards er den største online award, der findes i forhold til besøgende. Bare at få en ”Site of the Day”-award kan give mellem 50.000 og 100.000 besøgende, så der er naturligvis meget stor opmærksomhed på en ”Site of the Year”-award, siger han.

- Vi vidste, at vi ville vinde en pris, men vi vidste ikke for hvad, før vi stod på scenen foran de 500 mennesker, der var samlet til Awwwards Berlin konferencen. Og denne pris var den, vi helst ville hive hjem, da branded commerce er et af vores større forretningsområder, fortsætter Pelle Martin.

Han sender roser videre til kunden og til det team, der var med til at skabe Simply Chocolate-sitet:

- Det har været et fantastisk projekt med nogle gode folk omkring os. Unfold the Umbrella var hyret ind som brand guardians fra kundesiden, og det var dem, som tog fat i os. Hos kunden havde vi nogle stærke marketing-kræfter, som turde hoppe ud i et projekt som dette, siger han.

Simply Chocolate vandt i øvrigt også "Food site of the year” hos CSS Design Awards tidligere på året, og sitet skal snart stå sin prøve herhjemme i Creative Circle Awards-regi.

Mere dansk hæder

Der var også mere dansk ”Site of the Year”-hæder, da Hello Monday fik en fornem tredjeplads i kategorien ”Agency of the Year”, mens den kreative freelancer Michael Vestergaard – der bl.a. har arbejdet på projekter for B&O Play og Nørgård Mikkelsen – fik en tilsvarende placering i kategorien ”Independent of the Year”.

Du kan selv tjekke alle de fornemme vinderarbejder ud her.