Det er ikke hver dag, at danske bureauer vinder internationale pitches.

Men for nylig vandt danske Advance en bureaukonkurrence, hvor man var oppe imod tre store amerikanske bureauer.

Det var høreapparatsproducenten Widex, der i foråret havde inviteret til pitch, hvor man efter en sondering valgte fire bureauer ud, som dels skulle møde den internationale marketing-organisation og dels give et bud på en konkret opgave.

- Widex er en global virksomhed, og vi er meget optaget af, at vores markedsføring er globalt skalerbar. Samtidig har vi stor fokus på udvikling af det amerikanske marked. Derfor ledte vi ikke kun efter en international partner, men også en som havde forståelse specielt for det amerikanske marked, siger Jens Victor Fischer, Director, Marketing Communications hos Widex.

Stærk strategisk forståelse

Widex har i en årrække haft speciel fokus på at styrke positionen i USA, og om hvorfor man valgte at invitere Advance med blandt de fire konkurrerende bureauer, siger han:

- Vi har tidligere arbejdet med Advance på andre opgaver, bl.a. en meget vellykket global lancering af vores Unique portefølje, så det var naturligt også at invitere dem med i denne proces.

Og efter et intenst forløb med møder og præsentationer i både USA og Danmark faldt valget på Advance - Jens Victor Fischer forklarer hvorfor:

- Allerede på de indledende møder dokumenterede det danske bureau stærk strategisk forståelse og høj kreativ ambition. Specielt dialogen med den amerikanske organisation og evnen til at tænke på tværs af platforme var overbevisende, siger han og tilføjer:

- Og selvom de øvrige bureauer også leverede kvalitet hele vejen igennem, så var der ingen tvivl, da vi skulle vælge vores nye partner. Advance leverede på et internationalt niveau, jeg sjældent har set fra danske bureauer.

Nyt hold til at drive pitchen

Hos Advance, hvor man allerede er i gang med at løse de første opgaver for Widex, siger Client Service Director Kim Schaumann Johansen:

- Vi var selvfølgelig rigtig glade for at være inviteret med. Advance har arbejdet med høreapparater i mere end 20 år (Danavox, ReSound og Widex). Men samtidig var vi udfordret af, at de andre bureauer på mange måder var på hjemmebane i USA. Og specielt i den amerikanske organisation hos Widex var der en smule bekymring for, om vi næsten kendte Widex for godt – fornyelse lå implicit i det ønskede indspil fra bureauerne, siger han og fortsætter:

- Vi løste det ved at lade et nyt hold drive pitchen med partner Gavin Mulligan og seniorkreativ Chris Calvert i spidsen, men også bruge vores erfarne høreapparatsfolk som sparringspartnere i hele forløbet. Samtidig brugte vi vores internationale netværk World Wide Partners til at dokumentere nærhed, forståelse og implementeringskraft i det amerikanske marked. På mange måder lige præcis den måde vi gerne vil arbejde på internationalt, slutter den kundeansvarlige hos Advance.

Advance var i pitchen oppe mod bureauer som AFG, Marketsmith og Gyro, som ifølge Jens Victor Fischer alle leverede stor kvalitet - men det blev altså Advance, der løb med sejren.