Det stærke danske award-år fortsætter nu også på den anden side af Atlanten, hvor den internationale kreative prisfest Clio Awards netop har offentliggjort årets vindere.

Der var i sidste uge allerede på forhånd lagt op til smash med 17 danske shortlister, og nu viser det sig, at ikke færre end 13 af dem er vekslet til metal – heraf fire gange guld.

Det er, så vidt tilbageblikket rækker, ikke bare rekord, men en helt uhørt fornem dansk præstation ved Clio Awards.

Sidste gang, der var Clio-guld til Danmark, var i 2014, hvor reklamebureauet &Co og Bestseller-brandet Jack & Jones vandt en guld og to bronze for kampagnen ”Made from Cool” med Hollywood-stjernen Christopher Walken i hovedrollen som mystisk skrædder.

Flere prisvante vindere

Og den helt store vinder i år er såmænd også reklamebureauet &Co, der henter ni af de 13 priser hjem – tre af guld, fire af sølv og to af bronze – for to i forvejen stærkt prisbelønnede cases ”All That We Share” for TV 2, som Moland Film producerede og Asger Leth instruerede, og ”The DNA Journey” for momondo, som Bacon producerede.

TV 2-casen ryger helt til tops med fem priser: Tre guld, en sølv og en bronze, mens momondo-cases udstyres med tre priser: Tre sølv og en bronze.

Og vi er slet ikke færdige endnu, for der er mere guld til Danmark.

Det står bureauet Liquidminds og samarbejdspartneren Sansir for med kampagnen ”Google Sheep View” for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways, der ud over guldet lander to gange bronze og altså tre priser i alt.

Endelig veksler M2Film, Anew og Stryhns’ ”Food For Men” en shortliste til en bronze-Clio, og fuldender dermed sin ”Grand Slam” efter shortlists og awards ved Cannes Lions, London International Awards, True Award, Eurobest, Epica, New York Festivals, D&AD, Cresta og FAB Awards.

Vanskelig at vinde

Og lad det være sagt med det samme.

Selv om danskerne på den internationale bane måske mere kigger til Cannes Lions, populært kaldet VM i reklame, søster-showet Eurobest og i stigende grad London International Award og D&AD, så er Clio Awards faktisk et af de awardshows, der tillægges ganske stor betydning.

Prisen blev etableret i 1959, og de  er ifølge showets egne oplysninger ikke  nem at komme i nærheden af.

Færre end 20 procent af de indsendte cases bliver shortlistet, under 5 procent modtager en statuette - og under 1 procent modtager en Gold Clio, så set i dét lys er 13 danske priser meget imponerende.

Ud over hovedpriserne, uddeler Clio Awards også en række special awards: Clio Music, Clio Health, Clio Sport osv. og også her har Danmark af og til markeret sig - senest da envision i maj vandt en Clio Sport for sit arbejde med ”All White”-kampagnen for hummel. 

Clio Awards-ceremonien løber i år af stablen den 27. september i New York – og du kan nærstudere alle vinderne her