De fleste danskere kender og benytter pantsystemet til engangsemballage, men vi kender nok ikke meget til virksomheden, der får det til at fungere, nemlig Dansk Retursystem. Det skal der nu laves om på. 

– Vi har i dag et unikt retursystem i Danmark, som i høj grad er båret oppe af forbrugernes velvillighed til at returnere dåse- og flaskepant, hvor næsten 9 ud af 10 emballager returneres til genanvendelse. Det skal vi værne om i takt med, at der hvert år sendes stadig større mængder engangsemballage på markedet, siger markedsdirektør, Lotte W. Præstgaard, der er relativt ny i Dansk Retursystem.

Hun tiltrådte i efteråret, men er en velkendt erhvervsprofil fra tidligere stillinger som øverste marketingansvarlig i virksomheder som Imerco og Eniro.

– Det er også en af årsagerne til, at Dansk Retursystem har oprettet en række pantstationer rundt omkring i landet, hvortil forbrugerne kan afhænde større mængder opsamlet emballage i sække, så i takt med, at vi udvider vores muligheder for indsamling fra returautomaterne til også at omfatte pantstationerne, hvor vi kommer i direkte kontakt med forbrugerne, skal vi naturligvis også have udvidet kendskabet til vores virke, fortsætter Lotte W. Præstgaard.

En del af den cirkulære økonomi

– Vi vil derfor gerne ­– har derfor behov for at kunne – markere betydningen af virksomhedens indsats i at skabe en bæredygtig værdikæde, og i den forbindelse har vi revitaliseret vores visuelle identitet og er nu i færd med at skabe en ny kommunikationsplatform.

– Til den opgave valgte vi at samarbejde med McCann Copenhagen, og vi forventer, at resultatet bliver synligt i løbet af dette forår og resten af året. Målet er, at det skal stå klart for langt flere danskere i såvel private husholdninger som i virksomheder, at Dansk Retursystem er en vigtig del af den såkaldt cirkulære økonomi, hvor fokus er på at genanvende ressourcerne i stedet for at udvinde nye råstoffer til hele tiden at producere nyt, slutter Lotte W. Præstgaard.

Enhver kommunikatørs drøm

Hos McCann er der naturligvis glæde over det nye samarbejde:

– Vi er stolte over at arbejde sammen med Dansk Retursystem, der er en vaskeægte, formålsdrevet virksomhed, siger Kim Jong Andersen, kreativ direktør hos McCann Copenhagen.

– Der er virkelig gode grunde til, at vi som danskere kan være stolte over vores unikke håndtering og genanvendelse af engangsemballage. Det må være enhvert kommunikationsmenneskes drømmeopgave at medvirke til at synliggøre.

– Det har været en fornøjelse at arbejde med først den nye visuelle identitet, sidenhen formuleringen af en kommunikationsplatform og nu være i fuld gang med at skabe de første kampagner. Vi glæder os rigtig meget til at udkomme med de første resultater, uddyber Kim Jong Andersen.

– Især fordi det igen viser bureauets særlige styrke, når det kommer til at integrere vores designfærdigheder med vores kernekompetence inden for brand storytelling, slutter han.

Lidt fakta

· Dansk Retursystem blev grundlagt tilbage i år 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen og reguleres af Miljøministeriet.

· Dansk Retursystem er non-profit miljøvirksomhed, som driver det danske pant- og retursystem, der hører til blandt verdens bedste.

· Hvert år afleverer danskerne omkring en milliard engangsflasker og dåser. Det svarer til cirka tre millioner om dagen, som virksomheden sørger for bliver genanvendt.

· Dansk Retursystem er førende inden for genanvendelse af høj kvalitet og sikrer, at ressourcerne kan bruges igen og igen til gavn for miljøet og jordens ressourcer.