Der bliver holdt events og konferencer som aldrig før, men værktøjerne, som bruges til at planlægge arrangementerne, er ikke fulgt med, og de "snakker" sjældent eller slet ikke sammen.

Det har de grubler over hos Tame, der netop leverer den slags planlægningsværktøjer, og som har fået 4,5 mio. kr. fra investorer til fortsat ekspansion.

Hvorfor kom I på ideen til Tame?

– Vi prøvede al den stress og kaos, der går ind i eventplanlægning og tænkte, at det måtte kunne gøres smartere, siger Jasenko Hadzic, co-founder og CEO hos Tame. 

– Efter selv at have arrangeret mere end 30 store konferencer og events, forsøgte vi forgæves at finde en løsning. Vi afprøvede bogstaveligt talt over 1000 forskellige eventværktøjer, men faldt gang på gang tilbage til Excelark, post-its og emails. 

– Vi snakkede med over 200 event managere fra hele verden for at høre, hvordan de gjorde, og der stod det klart: 90 procent brugte stadig excelark ligesom os. Der besluttede vi os for at bygge det værktøj vi havde brug for selv.

– Der er ikke råd til at lave fejl, når der er tale om professionelle events, hvor der er meget på spil. Det gælder især, hvis der er tale om kundepleje eller andet, hvor firmaet skal tiltrække nye kunder. Det er stressende at arrangere, og alt skal gå op i en højere enhed.

Tame erstatter ikke andre værktøjer

Ifølge den årlige undersøgelse fra CareerCast er jobbet som eventplanlægger det 5. mest stressende job. Hvilket fører til næste spørgsmål:

Hvordan er jeres værktøj anderledes end alt andet på markedet?

– Tame er et komplet projektstyringsværktøj til events – altså det vil sige alt fra programplanlægning til koordinering af talere, sponsorer, leverandører til fildeling, noter og kommunikation. 

– Vores største konkurrent er excelark og generelle projektstyringsværktøjer. Selvom vi har bygget vores eget billetsystem oveni, er vi ret komplimentære til billetsystemer, eventapps, polling systemer, emailsystemer, CRM systemer og markedspladser, der findes derude. 

– Dem ønsker vi ikke at erstatte, men vi ønsker at integrere op imod dem, så vi kan gøre det nemt for event managere og deres teams at have et komplet overblik i en platform. Vi vil ganske enkelt hjælpe organisationer med at måle, hvad de får ud af deres events, altså EventROI. 

Hen ad vejen er der penge i ”gratis”

Og I giver det altså gratis væk? 

– Ja, lige præcis. Tame er gratis at bruge til at planlægge alle ens events. Excel og Google Sheets/Docs er gratis nu, og mange eventarrangører derude har ikke mange penge, så derfor mener vi, at Tame også skal kunne bruges i en gratis version. 

– Så lige nu kan du tilføje ligeså mange brugere, du vil, og ligeså mange events du vil. Det eneste du betaler nu er 6 kr. per deltager, hvis du tager betaling for dine billetter, men hvis du er en non-profit organisation, så fjerner vi dette gebyr, så du kan sælge billetter helt gratis. På sigt arbejder vi dog på nye features, som kommer til at blive prisfastsat efter en abonnements-model. 

Forlod bureaulivet for at forfølge iværksætterdrømmen

To ud af de fire stiftere bag Tame kommer fra bureauverdenen. Der er tale om Mickey Switzer Schubert-Suell, som har en fortid i Stupid Studio, Umwelt og Fonqi, samt Deividas Jackus, som kom fra Woumedia.

De to øvrige stiftere, Jasenko Hadzic og Niels Schmidt Hansen, kommer fra techmiljøet.

Hvorfor valgte I at forlade bureaulivet?

– Selvom jeg elskede bureaulivet og særligt Stupid Studio, som jeg var på sidst, havde jeg en indre trang til at fordybe mig på et større og længerevarende projekt helt fra bunden, siger Mickey Switzer Schubert-Suell. 

– Her har jeg kunnet skabe mine egne hypoteser og tanker om, hvordan et produkt skal eksekveres, hvordan en oplevelse skabes, og hvordan et brand bygges. Alt har været up for grabs, og med det har vi udfordret den konventionelle måde at bygge og tænke SaaS software på.

Deividas Jackus siger:

– I min tid hos Woumedia fik jeg fornøjelsen af at prøve kræfter med et par spændende projekter, men jeg kunne mærke ligesom Mickey, at det, jeg hungrede efter, var noget større. Noget som vi kunne skabe fra bunden og påvirke. 

– Bureaulivet er fantastisk, fordi det kan give en erfaring med en masse forskellige projekter, men for mig var tiden inde til at kaste mig over noget mere meningsfyldt. Det har iværksætteri givet mig, og siden da har jeg ikke set tilbage, siger Deividas Jackus.

Stærke investorer skal hjælpe med internationale vækst 

Noget tyder på, at Jasenko og hans team har set rigtigt. Blot en måned inde i deres offentlige lancering, hvor at brugere selv kan skrive sig op til at bruge Tame, har den danske startup skaleret til over 80 lande, hvor event managere bruger Tame til deres eventplanlægning. 

Det danske startup har nu lukket en investeringsrunde på 4,5 mio. kr. fra fem prominente serieiværksætter og investorer for at kunne øge væksten endnu mere. Målet er over 100+ lande ved udgangen af maj.

En af investorerne er Tommy Andersen, den nye formand for regeringens Iværksætterpanel og Managing Partner i byFounders, erfaren business angel og stifter af Libratone, som han solgte til kinesiske investorer for et trecifret millionbeløb.

De øvrige investorer tæller Jacob Wandt, stifteren af E-conomic, som han solgte for mere end 760 millioner kroner. Jacob Wandt en erfaren og aktiv investor og vil bringe sin erfaring indenfor international skalering af SaaS virksomheder. 

Anders Pollas, den tidligere medstifter af Podio, som blev solgt for mere end 260 mio. kr., har også investeret og bringer sin erfaring fra produktudvikling og skalering af Saas startups med ombord. 

Det samme gør Gregers Kronborg, der som tidligere partner i Northzone også ved, hvad de store venturefonde ser på. Den svenske serieiværksætter og investor Hampus Jakobsen har solgt The Astonishing Tribe (TAT) til Blackberry for knap en milliard kroner. Og så har han investeret i mere end 70 startups i Norden.

Læs mere her.