I Danmark eksporterer vi svine-genetik og knowhow om avlsarbejde for mere end 2,5 mia. om året. Selskabet bag har endnu større ambitioner. Og er i gang med en omfattende transformation. Også på kommunikationsfronten.

Det er DanBred, der sælger de danske svinegener ude på verdensmarkedet, det drejer sig om. Og indtil nu har markedsføringen været decentraliseret. Det har været op til den enkelte mellemforhandler at stå for promoveringen af selskabet.

– Vi skal fremover ensrette indsatsen og skabe et stærkere fælles brand. Den opgave løser vi i samarbejde med Klausen + Partners, der også står bag vores nye kommunikationsplatform, fortæller marketingchef Trine Nielsen fra DanBred.

– Det danske avlssystem har i over hundrede år været med til at udvikle vores succesrige svineindustri. Den præstation kan kun give respekt. I dag er svinegenetik en professionaliseret og højteknologisk branche, som det kræver stor indsigt at rådgive, tilføjer Client Service Director & Partner, Brian Carlson fra Klausen + Partners A/S.

Your Business. Our DNA

Omstruktureringen af marketingindsatsen og den nye kommunikationsplatform er del af en større plan for DanBred på det internationale marked. 

– Vi er i gang med et paradigmeskifte. Et skifte fra indadvendt til udadvendt kommunikation, hvor kunden kommer langt mere i centrum, fortæller Thomas Muurmann Henriksen, adm. direktør i DanBred.

DanBreds nye kommunikationsplatform har pay-off’et ”Your Business. Our DNA” som gennemgående omdrejningspunkt. 

– DanBred arbejder benhårdt på at optimere hver eneste del af grisens DNA til fordel for svineproducenternes forretning. Den historie skal vi fortælle igen og igen. Det gør vi med: ”Your Business. Our DNA” og igennem alt den underliggende kommunikation, siger Brian Carlson.

Nyt navn med dansk touch

Det nye DanBred betyder også et farvel til ”DanAvl”, som brandnavn i Danmark. Det danske islæt bliver dog bevaret på eksportmarkederne. Dels igennem ”DanBred”-navnet, og i det nye logo med rød/hvide-farver og en historiefortælling, der knytter sig til rødderne i det danske landbrug.

– Vi holder fast i det danske kulturelement, fordi Danmark er arnestedet for verdensklasse genetik, uddyber DanBred-direktøren, der samtidig slår fast, at ambitionerne når langt ud over landets grænser.

– Vi er ekstremt fagligt dygtige. Det skal kunderne selvfølgelig vide, men vi skal fremover blive bedre til at fortælle, at vi vil det samme som dem, nemlig skabe en endnu mere effektiv drift. Det er vejen til endnu mere succes på eksportmarkederne, slutter Thomas Muurmann Henriksen.