Danske Christian Vollerslev har taget endnu et karriespring inden for den internationale bureauverden.

Den blot 39-årige dansker er netop forfremmet til Chief Commercial Officer i Dentsu Aegis Network USA. Han avancerer fra jobbet som Group Commercial Director samme sted, en position han fik i efteråret 2015.

Hvad er forskellen på de to stillinger?

– Stillingen anerkender, at koncernen og det dertilhørende kommercielle ansvar er fordoblet i størrelse gennem de sidste to år, så mit ansvar og mine opgaver er vokset fra at vise vejen gennem de gode eksempler vi skabte til i dag at lede det på et meget mere strategisk niveau, siger Christian Vollerslev, der i dag refererer direkte til CEO’en Nick Brien.

– Ydermere betyder vores flotte vækst også, at vi har ufattelig mange muligheder for at skabe synergier, da vi nu har mere end dobbelt så mange muligheder, selvom vi ”kun” er blevet dobbelt så store.

Kolossal vækst inden for især digitale kompetencer

Dentsu Aegis Network USA er fordoblet i størrelse siden Vollerslev fik jobbet som kommerciel chef for halvandet år siden: Fra ca. 5.000 til 9.200 ansatte og med en omsætning på 15,5 mia. dollar (100 mia. kr.).

Prøv at sig lidt mere om jeres vækst?

– Det rigtig positive er, at vores organiske vækst er mere end to gange højere end konkurrenternes gennemsnit. Det skyldes, at vi er blevet bedre til at integrere de forskellige kulturer og kompetencer på tværs af de 22 virksomheder, jeg har haft det kommercielle ansvar for.

– Vi har også gennemgået en vækst på opkøb, der er langt højere end konkurrenternes. Vi har fx købt Merkle med 3.400 ansatte, der nu gør os i stand til at gennemføre ”People Based Marketing” til ”the segment of one”. Vi er i dag i stand til at tilbyde data-drevet markedsføring på et helt andet niveau, end vi kender det fra eksempelvis Danmark.

– Andre opkøb, vi har foretaget er Gyro, der er hædret af Advertising Age som Global B2B Agency of the Year de seneste tre år. Gyro var verdens største uafhængige B2B bureau, da vi købte dem.

Data bliver den fundamentale valuta

Samlet har Dentsu Aegis Network globalt købt 45 selskaber sidste år, hvoraf ca. to tredjedele ligger i den digitale boldgade.

Denne samlede forbedrede kapacitet betyder, at Dentsu Aegis Network USA blev kåret til ”Holding Company of the Year” af Media Post, den ledende brancheorganisation i USA. Ganske godt gået på verdens suverænt største reklamemarked.

Prøv at kigge fremad. Hvad ser du som de næste muligheder for virksomheder, der vil skærpe deres markedsføring i de kommende år?

– Data er den fundamentale valuta for al forretning i dag. Gennem content og forskellige medieplatforme ser vi data drive agendaen for vores største og bedst perfomende kunder.

– Vore kunder ønsker friktionsfrie løsninger, der er integrerede og giver dem mere viden om deres kunder, fordi viden, altså data, er som bekendt magt.

– Tænk eksempelvis på, at selv en stor, global FMCG-producent af fx shampoo stort set kun ved, hvem dens målgruppe er, og hvad forbrugerne synes om virksomhedens brand, mens en digitaliseret virksomhed som Netflix, Spotify eller AirBnB groft sagt ved ALT om deres kunder, fordi deres data er koblet direkte til den enkelte kunde, og fordi en minutiøs mandopdækning af kundens online adfærd i real time giver dem en masse vaerdifuld data.

– Den viden i real time vil give en enorm konkurrencekraft, der naturligvis kan bruges til at vinde markedsandele, skabe yderligere vækst og ikke mindst innovere endnu skarpere, hvis altså positioneringen eksekveres professionelt, og det er dét, vi gearer os til at hjælpe kunderne med i disse år, slutter Christian Vollerslev.

Med avancementet nærmer Vollerslev sig niveauet i koncernen, som Lars Bo Jeppesen befinder sig på. Lars Bo Jeppesen er CEO for Dentsu Aegis Nordics, Central & Eastern Europe.