TBWA & BBDO har udvidet relationerne til Mercedes-Benz. Bureauet skal nemlig også arbejde med markedsføringen af Mercedes-Benz personbiler i Sverige.

Det er en god nyhed, thi bureauet udkommer endnu et år med en rød bundlinje, der dog er forbedret med 75 pct. i forhold til 2015. Det vender vi tilbage til. Først den gode nyhed.

Den nye kunde er resultatet af, at Mercedes-Benz har samlet sin danske og svenske marketingfunktion og i den forbindelse ønskede et bureau til at varetage begge lande.

– Vi er naturligvis glade for at valget er faldet på os, og vi har i den forbindelse fået tilknyttet svenske medarbejdere til bureauet, hvilket vi forventer også kan være en fordel for andre virksomheder med fælles marketingfunktion her i Øresundsregionen, siger bureauets adm. direktør Erich Karsholt.

TBWA & BBDO fik i foråret 2016 personbilerne fra Mercedes-Benz Danmark på kundelisten. Bureauet havde i forvejen varebilerne. Personbilerne blev overtaget fra Bates Y&R.

Samtidig har bureauet satset målrettet på at udvikle nye tiltag med brug af sociale og digitale platforme for kunder, der ikke nødvendigvis har de helt store budgetter.  

Eksempler på aktiviteter er bl.a. YouTube filmen "The Sex, Prawns & Rock'n'Roll test" for bilforretningen Starmark:

2017 er startet med overskud

Så er vi nået til regnskabet for 2016. Det er visdt ingen hemmelighed, at TBWA & BBDO har været igennem et par svære år, men det nye regnskab viser klar fremgang.

Godt nok kun en lille vækst i bruttoavancen, men bundlinjen blev forbedret med ca. 3 mio. kr. Der er dog fortsat tale om røde tal.

– Underskud er selvfølgelig aldrig tilfredsstillende, men det er trods alt en markant forbedring i forhold til de sidste par år, hvor omkostningerne i forbindelse med fusionen af TBWA & BBDO sidst i 2013 ikke umiddelbart førte de ønskede synergier med sig, siger Erich Karsholt og fortsætter:

– Tallene for den første del af 2017 viser overskud, og samtidig har vi et virkelig godt hold på plads, som er et stærkt fundament for fremtiden. Desuden fremgår det af regnskabet, at TBWA & BBDO netop har fået tilført 7,5 mio. kr. i kapitalforhøjelse fra bureauets internationale netværk, hvilket bringer egenkapitalen i plus.

Nøgletal for TBWA & BBDO A/S 2016/2015

(Mio. kr.)                       

Bruttoresultat                   7,3/ 6,0 (+22 pct.) 

Res. af primær drift:        -1,1/ -4,2 (+75,0 pct.)

Årets resultat:                  -1,2/ -3,5 (+66 pct.)