Et af verdens største konsulenthuse, Deloitte, har taget endnu et markant skridt ind i bureauverdenen med opkøbet af svenske Acne, der har skabt stærk kommerciel kommunikation for bl.a. Ikea, H&M, Telenor og Spotify.

Acne omsætter for i omegnen af 200 mio. kr., så det er bestemt ikke en kælder-start-up, konsulenthuset erhverver, og investeringen ligger fint i tråd med Deloittes opkøb af tre digitale bureauer sidste år.

Faktisk er de store konsulenthuse særdeles aktive inden for det felt, man rundhåndet kan betegne som ”marketing-selskaber”.

Ifølge opgørelser fra Clarity og JEGI stod konsulenthuse uden for den traditionelle bureauverden (Dentsu, WPP, Omnicom, Publicis, Havas og Interpublic) for 39 pct. af de 867 opkøb, der blev registreret sidste år.

Det er stadig WPP, Dentsu Aegis og Interpublic, der med opkøb af henholdsvis 23, 22 og 9 bureauer er de mest aktive, men også fx Accenture investerede i seks stærke marketing-selskaber i 2016.

Et meget konkurrence-præget marked

Så det er et hidsigt marked, Deloitte med sine tre opkøb i 2016 og nu altså investeringen i de kreative folk hos Acne, bevæger sig ind på.

– Opkøbet af Acne er et vigtigt skridt på rejsen mod at tilbyde hele pakken af digitale og kreative kompetencer, siger Paul Thompson, topchefen for Deloitte Digital i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).

– Det er de ydelser, vore kunder efterspørger, og vi agter at levere på vore kunders ambitioner. Uanset om de ønsker strategi, nye produkter eller tjenester.

– Ved at kombinere Deloittes dybe forståelse for data og teknologi og Acnes exceptionelle kreative kompetencer, bliver vi endnu bedre i stand til at bygge brands i en digital verden.

Også i den danske division er der naturligvis glæde over opkøbet:

– Med købet af Acne bringer vi os selv i den globale superliga indenfor kreativt content til digitale platforme bl.a. film, annoncer og billeder. Deloitte Digital tager et vigtigt skridt mod at blive det førende full-service konsulenthus i Norden indenfor kreative og digitale services, siger Martin Søegaard, managing partner, Deloitte Consulting.

– Det helt unikke er, at kunder, der står overfor digital transformation, kan få både førsteklasses digitale løsninger og kreativt indhold i kombination med Deloittes dybe teknologiske og industrielle indsigt og omfattende økosystem af teknologi-partnere såsom Apple. Det gør os til en oplagt samarbejdspartner for virksomheder og organisationer, der står overfor digital transformation og ønsker at bygge brands i den digitale tidsalder, slutter han.

Det er planen, at Acne skal styrkes betragteligt, så bureauet vokser til godt 160 medarbejdere, hvilket svarer til en fordobling.