Den danske softwarevirksomhed Siteimprove har netop meddelt, at selskabet med øjeblikkelig virkning har købt Marketing Lion, et digitalt bureau, der har specialiseret sig i udvikling og eksekvering af digitale marketingløsninger.

– Opkøbet ventes at tilføre værdifuld viden og nye kompetencer inden for digital produktudvikling til Siteimprove, fortæller Siteimprove.

– Både på specifikke områder, der komplementerer virksomhedens løsninger inden for eksempelvis webanalyse til større virksomheder, men også i forhold til at styrke virksomhedens salgsindsats via partnere. 

De to stiftere af danske Marketing Lion, Kamran Jamshidi og Kristian Humle Lauritsen, har siden november 2016 arbejdet for Siteimprove på konsulentbasis.

På baggrund af det forløb blev det hurtigt klart for Siteimproves stifter og CEO, Morten Ebbesen, at de havde relevant viden at byde på med stor værdi for Siteimprove, f.eks. inden for digital strategi, webanalyse og SEO. 

– Jeg var meget imponeret over deres ekspertise. Ikke mindst deres erfaringer med, hvilke løsninger og specifikke teknologier, som er nødvendige for at trænge bedre igennem til de helt store virksomheder i Danmark og internationalt, siger Morten Ebbesen.

– Desuden har de også stor viden om, hvordan aktiverer og opbygger partnerdrevet salg. Begge ting bliver særdeles vigtige fokusområder for os fremadrettet, lyder vurderingen fra Ebbesen, der samtidig understreger, at opkøbet ikke sker som led i et ønske om at tilbyde konsulentydelser. 

Kamran Jamshidi og Kristian Humle Lauritsen bliver fra dags dato en del af Siteimprove i to nyoprettede ledende stillinger med ansvar for produktudvikling. Desuden bliver fem af deres tidligere Marketing Lion kolleger også en del af Siteimprove.

I forlængelse af opkøbet vil Marketing Lion i en periode arbejde med at opfylde alle forpligtelser og leverancer på igangværende kundeprojekter. Herefter er planen helt at stoppe med at sælge konsulentydelser.

– Vi glæder os rigtig meget til at blive en del af Siteimprove og bidrage til at styrke de nøgleteknologier, som Siteimproves produktfamilie består af.  Synergien i forhold til, hvad vi kan og hvad Siteimprove har brug udviklingsmæssigt er rigtig god. Derudover kommer vi med på den spændende globale vækstrejse, som virksomheden er på lige nu. Det glæder vi os til, siger Kamran Jamshidi.

Størrelse og gørelse

Men det mest interessante er ikke selve opkøbet, snarere processen og strategien bag.

Siteimprove er en privatejet dansk softwarevirksomhed, der beskæftiger 430 medarbejdere.

Selskabet vil være globalt, og det sker ved at levere software, der hjælper kunder med at styrke deres digitale tilstedeværelse gennem effektiv styring af besøgsoplevelsen på deres websteder.

Så vidt så godt, men Siteimprove er, trods størrelsen, prototypen på et af de selskaber, der skal have et betydeligt tilløb, før de tjener penge. Størrelse = muskler er med andre ord afgørende.

Selskabet var allerede i 2014 i gang med vokseværket og havde 120 medarbejdere. Året efter var det vokset til 257 medarbejdere. I dag er der så ansat 430.

Men selskabet tjente ingen penge. De tabte tværtimod 13 mio. kr. i 2014 og 43 mio. kr. i 2015, der er seneste regnskab. Det ligner ikke en driftssikker forretning, men den amerikanske kapitalfond, Summit Partners, investere 377 mio. kr. i Siteimprove i 2015, hvilket gav kapitalfonden en ejerandel på 25 pct.

På det tidspunkt flyttede egenkapitalen sig fra at være negativ med 43 mio. kr. til at være positiv med 25 mio. kr.

Det er den rejse, opkøbet af Marketing Lion skal placeres i, og hvor Siteimproves ledelse med opkøbet forlod strategien om, at man kun vil vokse organisk. Det lader sig ikke gøre inden for brancher, hvor hastigheden vokser og forandringer er uomgængeligt.

Foreløbig vokser software-selskabet altså videre i et marked, der har rigtig mange andre dygtige udbydere. Og foreløbig med penge nok på kistebunden.