Siden 2015 har Nordeuropas største akvarium – Den Blå Planet - stille og roligt optimeret marketingindsatsen gennem digitalisering og data.

Dels via mediaindkøb og -aktivering med Orchestra som partner, og dels via en ny tilgang til kampagneudvikling med Orbit Red og Budskabsmodellering – og nu er tiden moden til sammen med det digitale innovationsbureau INNX at tage næste skridt.

- Vores opgaver bliver mere komplekse i takt med digitaliseringen og sammensmeltningen af markedsføringen og kundeoplevelsen. Men med kompleksiteten følger også en risiko for, at processer, møder og dokumentation stjæler den tid, der bør gå til at udvikle og producere det gode indhold, siger Tony Jørgensen, der er salgs- og marketingchef på Den Blå Planet, og tilføjer:

- Så på den ene side skal vi kunne tage nye opgaver til os – eksempelvis forholde os til de mange indkommende data-strømme, så vi kan optimere fremadrettet. På den anden side er hverken data, indsigter eller processer noget værd, hvis vi ikke har ressourcer tilbage til at konvertere dem til bedre indhold, som brugerne har lyst til at engagere sig i.

I forbindelse med det nye samarbejde kommer Den Blå Planet derfor fremover til at benytte sig af to af de værktøjer, INNX har udviklet: INNX HUB og INNX Social.

Content der engagerer

INNX HUB bruger kunstig intelligens til at give lettere adgang til at finde, arbejde med og dele alle content filtyper – og INNX Social bruges til at konvertere social media data fra hele kategorien til at kvalificere, hvilke aktiveringer Den Blå Planet kan få mere effekt ud af.

Målet er med andre ord at komme til at arbejde mere effektivt med content i dagligdagen og at kunne identificere og agere på muligheder for at skabe et større engagement i content.

Og Tony Jørgensen er ikke i tvivl om, at de to værktøjer vil kunne gøre en positiv forskel:

- Jeg har set og fået præsenteret mange muligheder. I den ene ende af skalaen findes de billige eller gratis generelle systemer, der kun giver en overfladisk værdi. I den anden ende har systemerne en kompleksitets- og omkostningsgrad, der ville stille nogle vanvittig høje krav til os som virksomhed – fremfor at være en hjælp, siger han og tilføjer:

- Som regel er kompleksiteten en konsekvens af, at løsningerne kan en masse ting, som vi ikke har brug for. Derfor blev vi meget begejstrede, da vi gennem vores samarbejde med Orbit Red blev præsenteret for de værktøjer, INNX har skabt.

Slut med gæt og mavefornemmelser

Oplevelsen hos Den Blå Planet kan de nikke genkendende til hos INNX, og den beskriver på mange måder hele fundamentet for det digitale innovationsbureaus udviklingsarbejde:

- Vores udgangspunkt er altid at skabe en enkel og tilgængelig løsning på komplekse udfordringer. Det, oplever vi, bliver lettere, når man arbejder på de digitale platformes præmisser fremfor at optimere besværlige processer fra den gamle verden, siger Mads Brix, der er CEO hos INNX.

Han peger på, at bureauets nye platforme fx gør det langt mere tilgængeligt, hurtigt og dynamisk at skabe scenarier baseret på store mængder af interaktionsdata:

-  Her oplever langt de fleste af vores kunder, at de sammen med Orbit Red på utrolig kort tid kan skabe nye initiativer baseret på data og fakta fremfor gæt eller mavefornemmelser. Det gør det både langt hurtigere at træffe og implementere beslutninger – samtidig med at det kan måles umiddelbart. Og det glæder vi os over, at Den Blå Planet nu også kommer til at få del i, slutter Mads Brix.