Det velkendte og etablerede rejsebrand Kilroy har både visuelt og kommunikativt altid været forbundet med ungdom og frihed, tilsat et skud rebelsk attitude.

Men gennem de senere år har brandet mistet lidt af sit momentum, så derfor blev det for nylig besluttet at gennemføre en rebranding.

Til at genskabe Kilroys grafiske udtryk blev e-Types valgt blandt en håndfuld indbudte bureauer.

Audrey Kupen, International Brand Manager hos Kilroy, forklarer præmissen for opgaven: 

- Vi havde brug for at injicere noget mere styrke og personlighed. En tydeligere repræsentation af vores historie, ambition og position. Vores medarbejdere lever brandet, hvilket gør at de altid sidder klar med vejledning om de fedeste steder og de bedste oplevelser, hvad enten det handler om adventure, frivilligt arbejde eller studieophold i udlandet. Selvfølgelig skulle vi så have et brand, som også rent visuelt tydeligt repræsenterer den energi og den styrke Kilroy står for, siger hun.

Et rejsende "i"

Den nye visuelle identitet har fået et markant grafisk udtryk, en ny skarp farve og et rejsende ”i”, og målet er ifølge parterne, at gøre Kilroy cool igen: "At reaktualisere brandet ii forhold til en ny generation og geninstallere udrejse som identitetsmarkør for ungdommen." 

Temaet "bevægelse" ligger til grund for hele den visuelle identitet, fra logo til de andre designelementer som sammen skaber et dynamisk udtryk.

De primære elementer i den nye visuelle identitet er et navnetræk sat i versaler i italics og holdt i en markant rød-orange farve. Identiteten får liv gennem i’et i Kilroy, der sættes frit og kan rejse, hvorhen det skal være, lyder det i beskrivelsen af den nye identitet.

Rasmus Ibfelt, Creative Director i e-Types Studio, der har udviklet den visuelle identitet, siger: 

- Det helt centrale for mig er, at identiteten bygger på en stor idé – ideen om bevægelse og frihed, der ligger i kernen af Kilroy DNA. Det afspejler den måde vi arbejder på hos e-Types, hvor vi sværger til det idébårne design. Og så ville vi gerne bringe Kilroy tilbage til den markante position og relevans som brandet havde, da jeg selv var ung i 80erne og 90erne. Vi ønskede at skabe et attraktivt og relevant livsstilsbrand, der taler til dem, der er unge i dag og som står overfor at rejse ud i verden og blive nye verdensborgere. 

Stærkt samarbejde
 

Og samarbejdet med e-Types har været stærkt og konstruktivt fra starten: 

- Det har været et fantastisk samarbejde og en meget inspirerende og lærerig proces. Vi ønskede at blive rykket ud af vores comfort zone, og det blev vi! Allerede ved den første præsentation af det grundlæggende kreative greb og idé, fik vi et sug i maven – det vi så føltes bare helt rigtigt. Det lykkedes e- Types at skære helt ind til benet og definere, hvad Kilroy står for. Samtidig blev vi rykket i en retning, der til fulde illustrerer de værdier og ambitioner, vi står for, siger Audreu Kupen og tilføjer.

- Hos Kilroy tror vi på, at verden bliver et bedre og mindre fordomsfuldt sted, når mennesker rejser ud, udvider deres horisont og oplever kulturelle og menneskelige forskelligheder. Med afsæt i vores mange års erfaring med at skræddersy rejser til unge, hjælper vi med at realisere de drømme, vi bliver præsenteret for.”

Rebranding-processen rulles ud i den kommende tid. 

Den nye visuelle identitet er allerede introduceret, butikkerne vil blive indrettet inden for de kommende måneder, og et helt nyt website er under udvikling og vil blive lanceret i løbet af 2018.