Der er mange om buddet på det danske influencer-marked og nu kommer endnu en aktør på banen – og det en med ganske store muskler.

Det drejer sig om mediehuset Egmont Publishing, der – i forbindelse med overtagelsen af majoritets-ejerskabet i modelbureauet Unique Models – vil åbne et nyt influencer marketingbureau med navnet Unique Social.

Egmont tager dermed et afgørende skridt ind i markedet for influencer marketing, idet profiler som Josephine Skriver, der alene har en følger-skare på omkring 5 millioner mennesker, Vanessa Moe, Oliver Bjerrehuus, Caroline Fleming og masser af andre efterspurgte topmodeller nu også bliver en del af det nye bureau.

Og adm. direktør i Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, der også er bestyrelsesformand i Unique Models, siger om initiativet:

- Influencere er en stærk markedsføringskanal, som vil vokse de kommende år. Det ligger i naturlig forlængelse af Unique Models at bygge et lige så stærkt og professionelt bureau inden for influencer marketing med klart fokus på mode og livsstil.

Et umodent marked

Ifølge Klaus Høeg-Hagensen har mediehuset set på influencer-markedet gennem længere tid, og han lægger ikke skjul på sin holdning: Markedet er præget af en umodenhed og af mange forskellige forretningsmodeller og trænger til at blive professionaliseret:

- For os er det vigtigt at sikre en professionel håndtering af både influencere, kunder og samarbejdspartnere. Det nytter eksempelvis ikke at aflønne influencere i fire t-shirts og to par kondisko.

- Og med den professionalisme, Unique har udvist inden for modelbranchen, er vi sikre på, at de også her kan være med til at løfte opgaven, siger han og tilføjer:

- Med Unique Models mange eftertragtede influencere og Egmont Publishings ekspertise inden for mode, livsstil og salg, har vi gode forudsætninger for at skabe et professionelt bureau baseret på stærke profiler fra både Unique og Egmont Publishing.

Ledelse og vejledning er vigtig

Hos Unique Models betoner adm. direktør Jacqueline Friis-Mikkelsen vigtigheden af management.

- Vi lægger stor vægt på at vejlede vores modeller og lave planer for deres karriereudvikling. På samme måde er det afgørende for vores influencere, at de får den rette rådgivning og bevarer deres troværdighed, siger hun og tilføjer:

- De modeller, der er dygtige influencere, er dem, der i forvejen har troværdig og en høj grad af integritet. Det nytter ikke, at de den ene uge laver vaskepulver og den næste uge toiletpapir - der skal være en plan, og man må ikke slide influencere op.

Derfor har de nye bureau-ejere også en langsigtet tilgang til arbejdet i Unique Social.

- Selvfølgelig vil vi gerne tjene penge, men det skal ske med en grundig strategi og et i samarbejde med kunderne, så de enkelte kampagner bliver forløst rigtigt. Troværdighed er et key word, siger Jacqueline Friis-Mikkelsen.

Internationale ambitioner

Egmont Publishing har været en del af ejerkredsen i Unique Models siden 1989, og Jacqueline Friis-Mikkelsen peger også på mediehusets indsigt i mode og livsstil og erfaring med salg og marketing som en fordel for det nye bureau:

- Egmont er en af grundpillerne i Unique. Og Egmonts forståelse for mode og livsstil og evnen til at forny sig og udvikle sig som magasinudgiver er noget, der har smittet gavmildt af på mig gennem årene. Det er en gave at have en samarbejdspartner, der er med til at sætte nye standarder, siger hun.

Og ambitionerne fejler bestemt heller ikke noget:

- Vi har ambitioner om at blive store både i Norden og internationalt. Vi vil gerne tiltrække nogle af de bedste i Danmark - også influencere inden for mode og livsstil, som ikke er modeller. Vi har en viden om at udvikle talenter, og den viden og rådgivning kan vi også tilbyde. Hvis man joiner os som influencer, handler det om tålmodighed og om at bygge op - vi har en meget høj barre, slutter Jacqueline Friis-Mikkelsen.