”Meget tilfredsstillende”, lyder det i lighed med i fjor i ledelsesberetningen i årsregnskabet fra landets største reklamebureau uden for København, envision.

Aarhus-bureauets omsætning landede på 160 mio. kr. mod 135,9 mio. kr. i fjor, og bundlinjen bugner med knap 19 mio. kr.

- Det er skønt, når det går godt, siger bureauets adm. direktør Mona Juul, der skynder sig at sende roser videre til bureauets medarbejdere: ”Det skyldes først og fremmest en kæmpe indsats af dygtige kolleger”.

Og der er ikke en stor forkromet forklaring på bureauets resultater i det seneste år, der blev væsentligt bedre end det, bureauet forventede sig på samme tidspunkt i fjor. Blot godt, gammeldags hårdt arbejde, mener Mona Juul.

- Vi har haft en fornuftig tilgang af nye kunder og udvidet samarbejdet med flere eksisterende. Det giver god fremgang over hele linjen, men vi har ikke formået at øge overskudsgraden, hvilket siger noget om et fortsat meget presset marked, siger hun.

Envision kom ud af året med overskudsgrad på 15 pct., hvilket ifølge Trendanalysen 2017 fra MyResearch er højere end gennemsnittet (12,2 pct.) i 61 reklamebureauer herhjemme.

Priser, indsigt og rekruttering

Blandt årets nye envision-kunder er Normal og SengeSpecialisten, og et eksempel på en af de kunder, der har skruet op for blusset i envision-regi, er det danske sports- og modetøjbrand hummel.

Det har bl.a. resulteret i det prisvindende ”All White Kit”-arbejde, der har høstet masser af roser såvel nationalt som internationalt. Bl.a. sølv ved Clio Sports, en pris ved Årets Rambuk og ved Advertising Effectiveness Award (AEA), hvor bureauet også blev hædret for Gør-det-selv-mesterskaberne udviklet for Silvan.

- De priser er vi selvfølgelig glade for, da vi har andre mål og ambitioner end de rent økonomiske, siger Mona Juul.

Hvad kunne det være?

- Vi er blevet mere aktive på award-fronten, da priser skaber en god stemning internt, men også fordi det skaber positiv omtale af og kendskab til bureauet, som vi kan bruge i bl.a. rekrutteringssammenhæng, siger Mona Juul.

Det er også i det lys, man skal se envisions tunge arbejde på indsigts-fronten, hvor året bl.a. har budt på Single-Shopperen samt en rapport og et seminar om Employer Branding, der i øvrigt blev afholdt i samarbejde med envisions ejer, First Chair.

- Det bidrager ikke blot til at få nye potentielle kunder i tale, men også til at gøre os mere attraktiv som arbejdsplads, siger Mona Juul, der også kan fortælle, at envision i løbet af kommende år får en tilstedeværelse i København. Ikke som Envision København, men sandsynligvis i regi af First Chair-samarbejdet.

- Der er stadig meget længere fra København til Aarhus end omvendt, så vi kommer til at åbne en indgang til København i løbet af året, slutter Mona Juul.

Nøgletal envision

(mio. kr.)

                                           2017/16        2016/15        

Nettoomsætning:              160               135,9           

Bruttoresultat:                  114,8             95,4

Årets resultat                    18,8              16,9

Egenkapital:                      30                 28

Antal medarbejdere:        121               99