Tre år i træk har Kunde & Co toppet MyImage-analysen på kendskab. 93 pct. af de 691 danske annoncører placerer bureauet på tronen.

På brandpositionen er Jesper Kundes team også i top, mens bureauet har ”ejet” kategorien ”strategisk stærke” gennem analysens 7-årige eksistens.

Det er for så vidt ikke overraskende, thi Kunde & Co siden 1993 har ligget øverst i samtlige uafhængige målinger, alle andre medier har gennemført, når virksomheder bedømmer aktørerne på bureaumarkedet.

Hvad siger stifteren selv til bedømmelsen i MyImage 2018?

– Det er da glædeligt, men det er nu heller ikke så overraskende. Det ligger i vores dna at være gode strategiske rådgivere, og det har vi insisteret på at være siden starten i 1988, siger Jesper Kunde, stifter, partner og direktør i Kunde & Co.

Hækkeløbet bed sig fast og sejrede

Hvis du overhovedet kan være nøgtern, hvorfor tror du så helt konkret, at I bevarer positionen?

– Vi stiftede bureauet i sin tid for at komme med et helt andet tilbud til virksomhederne, end det reklamebureauerne kom med. Vi ville ikke, og vi vil fortsat ikke levere ydelser, der ikke løfter kundernes forretning. Det betød, at vi i alle årene har sat os grundigt ind i vores kunders forretning.

– Det betød også, at vi opfandt det ”hækkeløb”, som kunderne skal igennem for at få det optimale ud af deres marketing-investeringer. Der er så kommet flere ”hække” til, jo mere kompliceret marketing er blevet.

Validerer det, der er svært at validere

Kunde & Co er dybest set et konsulenthus med spidskompetence inden for marketing?

– Du må kalde os for det, du vil. Bare det ikke er et traditionelt ”reklamebureau”. Naturligvis laver vi også reklame, men vi skaber primært koncepter og positionerer virksomheder, og vi validerer alle tiltag både kvalitativt og kvantitativt. Det har vi gjort i 30 år.

– Vi mener selv, at vi desuden er specielle ved, at vi også validerer det, der er svært at validere. Alene i 2017 gennemførte vi mere end 100.000 interviews globalt, hvor vi mikser det kvantitative og det kvalitative.

– Det gjorde vi i forbindelse med konceptudviklingsprojekter for vores kunder – og her afskiller vi os markant fra vores konkurrenter, som ikke foretager lignende målinger. På den måde gør vi op med den gængse opfattelse om, at det ikke er muligt at måle markedsføring og reklame.

– Vi sikrer samtidig, at vi tager højde for interne og eksterne stakeholdere, direkte og indirekte beslutningstagere, når forbrugerne kigger på virksomhederne. Så vi er omhyggelige med at samle viden om hele kunderejsen, hvilket groft sagt er grunden til, at vores hækkeløb virker, slutter Jesper Kunde.