Der er alt for få sociale initiativer, der har adgang til professionel kommunikationsrådgivning, mener de tre stiftere af det socialøkonomiske kommunikationsbureau SIVIL, der så dagens lys lige før årsskiftet.

Det relativt nyetablerede bureau vil bygge en bæredygtig forretning på at styrke sociale dagsordener, der skaber værdi for samfundet.

- Vi har et oprigtigt og brændende ønske om at styrke dagsordner og initiativer, der fremmer en bæredygtig og inkluderende udvikling i vores samfund, lyder det fra Lasse Alfastsen, der er én de tre stiftere og partnere i bureauet, i en pressemeddelelse.

- Vi tror på, at holdbare løsninger på samfundets udfordringer skal inkludere civilsamfundet og beriges gennem aktivt medborgerskab og reel inddragelse af dem, det hele handler om. Vi ønsker at vise alle skeptikerne - og de true believers, der allerede er derude – at det er en god forretning for alle parter at arbejde socialøkonomisk, fortsætter han.

Et tungt advisory board

Som en del af virksomheden har SIVIL oprettet et advisory board, der skal hjælpe bureauet med at opdyrke sociale og bæredygtige svar på samfundets udfordringer.

Én af dem er Steen Hildebrandt, professor emeritus og forfatter.

- Vi lever i en opbrudstid, hvor der er brug for nye svar på samfundets globale og lokale udfordringer. Det er nødvendigt at samles om et nyt vækstparadigme, som tager højde for en verden med begrænsede ressourcer, siger han.

- Her er socialøkonomien – med dens sociale bevidsthed, bæredygtige løsninger og bundlinjer, der ikke udelukkende handler om profit – en vej frem, der kan bidrage til at skabe job og sætte dagsordener inden for sundhed, miljø, beskæftigelse og integration. Det er afgørende udfordringer at finde løsninger på i vores samfund, fortsætter Steen Hildebrandt.

Bygger bro mellem forretning og socialområdet

Anne Katrine Heje Larsen, direktør i KPH Projects, der er et fællesskab for sociale, kulturelle og miljømæssige iværksættere, ser SIVIL som en positiv tilføjelse til udviklingen af socialøkonomiske virksomheder:

- Jeg synes, det er utroligt positivt, at vi nu ser lanceringen af landets første socialøkonomiske kommunikationsbureau. Socialøkonomi er et bud på at løse de udfordringer, som vi står overfor som samfund, eftersom socialøkonomiens opgave går ud over blot at skabe økonomisk vækst. Det handler om at bygge bæredygtige forretninger, der direkte og målrettet arbejder for at forbedre det samfund, de er en del af, siger hun.

Solidt fra start

Bureauet oplyser, at det er kommet godt i gang og allerede har en del kunder og opgaver at kaste sig over.

- Allerede nu har vi fornøjelsen af at samarbejde med organisationer på beskæftigelsesområdet, klima- og miljø og sundhedsområdet. Vi er kommet godt fra start og får god respons på vores initiativ. Det var ikke til at vide, om vi ramte rigtigt, da vi i december 2016 besluttede at starte Danmarks første socialøkonomiske bureau. Men interessen har indtil videre overgået vores forventninger, både fra potentielle kunder og hos andre virksomheder på det sociale felt, siger Christian Lunøe, stifter og partner i SIVIL.

SIVILs advisory board:

  • Steen Hildebrandt, professor emeritus, forfatter og foredragsholder
  • Khaterah Parwani, talskvinde og juridisk rådgiver i Exitcirklen
  • Anne Katrine Heje Larsen, stifter og direktør i KPH Projects
  • Jakob Kirkemann Boesen, international direktør i Mellemfolkeligt Samvirke
  • Pim Schuitemaker, global marketing manager i Chr.Hansen