De traditionelle mediebureauer er under forvandling. Fra et normalt medieindkøb med mennesker bag alle beslutninger til indkøb baseret på kunstig intelligens og automation.

Blackwood Seven er et af de relativt unge mediebureauer, der med kolossale investeringer fra venture fonde er trådt ind i den nye verden med sætningen:

– It’s time to face the truth.

Det er den kunstige intelligens, der er fundamentet, og ifølge Blackwood Seven giver de nye teknologier virksomheder enorme positive effekter af investeringerne.

– I gamle dage tog det i runde tal ni uger at fremstille en medieplan i hånden, mens det i dag med de nye teknologier tager ni sekunder, siger Carl Erik Kjærsgaard, medstifter og CEO i Blackwood Seven.

Det var dengang, mennesker skulle træffe 50 beslutninger, før medieplanen var på plads, mens der i vore dage skal træffes 5.000 beslutninger for at skræddersy en medieplan.

– I gamle dage tog det også typisk seks uger at evaluere mediespredningen, men i dag sikrer automation en løbende evaluering. Når man kan evaluere i real time, og man samtidig opnår større effekt af investeringerne, og der sker færre fejl i distributionen, opnår alle parter fordele ved de nye teknologier.

Maskiner bedre end konsultenter

Det er derfor, Blackwood Sevens nye publikation hedder ”Face the Truth”?

– Ja. Det er også derfor, at vi skriver ”Don’t send a consultant to do a machine’s job”. Når maskiner er hurtigere, sikrere og begår færre fejl, er det indlysende, at virksomheder bør investere i Artificial Intelligence.

– Og det er slet ikke noget nyt. Auto-piloter lander fly sikrere under dårligere vejrforhold end piloterne, så vi kender jo til fænomenet i andre industrier end bureauverdenen. AI kommer ind i alle industrier i de kommende år, fortsætter Carl Erik Kjærsgaard.

Blackwood Seven var allerede ude med egen-kommunikation under årets Cannes Lions-festival.

– Trust is good. Transparency is better, stod på bannere og billboards sammen med ”The future agency is not an agency” og ”Marketing no longer has the benefit of the doubt” …

Blackwood Seven kalder sig i dag ikke for ”a Media Agency”, men for ”the Media A.I. Agency”. I øvrigt påstår Carl Erik Kjærsgaard ikke, at Blackwood Seven serverer en fejlfri teknologi for kunderne.

– To err is human! står der også i ”Face the Truth”, og bureauet forbedrer konstant teknologien. Hovedsagen er, at teknologien vokser og bliver skarpere måned for måned, mens kunderne ender med en større effekt af medieinvesteringerne.

– Allerede i dag kan halvdelen af et mediebureaus beslutninger erstattes a maskiner og algoritmer, vurderer Carl Erik Kjærsgaard.

”Face the Truth” kan ses her.