Tidligere i år tog det digitale designbureau Hello Monday fem priser ved The Webby Awards og dobbelt guld ved The One Show - og nu har bureauet igen hentet hæder på den internationale awardscene.

Det drejer sig om sitet ”In My World”, som Hello Monday har skabt for de to humanitære organisationer Witness Change og Handicap International, og som netop er kåret som oktobers ”Site of the Month”-titel ved online award-showet Awwwards.

Titlen er tidligere tilfaldet Hello Monday-arbejde fem gange: Bl.a. for sites som ”A Bear’s-Eye View of Yellowstone” og ”Residente” – cases, som siden også har fået masser af anerkendelse ved andre awardshows, herunder Cannes Lions.

Det ny-kårede site ”One Day In My World” er skabt som en del af en langsigtet kampagne fra de to organisationer, og Andreas Anderskou, Managing Director hos Hello Monday, forklarer, at den overordnede ramme for sitet er at gøre opmærksom på et overset problem i verden, få folk til at dele deres egne historier - og i sidste ende støtte sagen gennem donationer.

- Fortællingerne på sitet skal for det første udbrede viden om, at der er et kæmpe “gap” i verden i behandlingen og forståelsen af mentale sygdomme i mange af verdens krigs- og katastroferamte lande. For det andet er det et vigtigt mål at få folk til at reflektere over, hvordan verden kunne se ud for en selv eller ens nærmeste, hvis man var født et andet sted, siger Andreas Anderskou.

Direkte konfrontation

For at dokumentere problemstillingerne om psykiske traumer og lidelser i udsatte lande har fotografen Robin Hammond, der også er grundlægger af organisationen Witness Change, rejst rundt i 12 lande og besøgt flygtningelejre og behandlingsinstitutioner for at fotodokumentere den effekt, krig og elendighed kan have på mennesker.

Og det er bl.a. Hammonds fotos, sitet er bygget op om, forklarer manden, der har stået for den overordnede art direction af sitet, Jonas Emmertsen fra Hello Monday:

- Det var meget vigtigt for os, at de stærke billeder, som Robin Hammond havde taget, kunne tale for sig selv. Derfor fokuserede vi på at designe noget, der kunne stå i baggrunden, men stadig bygge en oplevelse, der konfronterer brugeren direkte med de sørgelige tilstande, vi desværre er vidne til. Ofte fordi de ikke har den fornødne ressourcer eller den rette viden til at kunne hjælpe, siger han og fortsætter:

- Konceptet kaldte vi ”A New Perspective”. Vi tog inspiration i øjet og nogle af dets funktioner. Dette gav afkast til effekter som dybdeskarphed på cover-billederne på forsiden, samt en “blinke-effekt” imellem billederne i historierne.

Måske også til Cannes

For bureauet Hello Monday er der ikke kun ære og prestige i at vinde disse priser, siger Andreas Anderskou:

- Det bekræfter os også i, at det giver mening at lægge megen energi i at fortælle de gode historier. Det er ekstra specielt med den specifikke kunde, da det her jo betyder, at et budskab, der normalt bliver gemt, kommer frem i lyset og bliver delt endnu mere, siger han og tilføjer:

- Og så er projektet nu med i konkurrencen om Site of the Year - hvilket giver endnu mere trafik.

I har tidligere vundet fem Site of the Month ved Awwwards - bl.a. for Residente og A Bear's Eye-View – som siden har vundet mange flere priser. Får vi også denne at se i Cannes?

- Det kan ikke udelukkes. Dog er Cannes historisk mere reklame- eller kampagnefokuseret, så denne type opgaver har det ikke altid helt nemt dernede. Så selv om det selvfølgelig ville være fantastisk at få spredt det vigtige budskab i Cannes, kan man jo godt argumentere for, at det ville have en større effekt at donere indsendelsesgebyret til Handicap International - men det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet.

Gå på opdagelse på det flotte og tankevækkende site her