Da YouGov i slutningen af november offentliggjorde Top 10-listen over de brands, danskerne helst vil anbefale til familie, venner og kolleger dukkede Løgismose op.

En del af æren kan sikkert tilskrives fødevarebrandets identitetsskabende emballager i Netto, som er svære at overse.

Hvad færre måske ved er, at bag disse står reklamebureauet Fingerspitz, og det er blot en af de mange cases inden for især retail og foodservice, som bureauet – der fylder 15 år på mandag – kan glæde sig over i den anledning.

Fødevarer i bred forstand udgør nemlig en pæn portion af kundelisten på det fynske bureau, der gennem årene har løst opgaver for bl.a. Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening, JDE Professional, Odense Marcipan og Steensgaaard.

Hertil kommer en række hoteller og restauranter – bl.a. Nyborg Destilleri.

Bähncke kom først

Bureauets allerførste kunde var i øvrigt Bähncke, der i dag er ejet af Orkla Foods Danmark, og brandet er stadig kunde hos Fingerspitz, fortæller Anna Aagaard, adm. direktør for bureauet.

- Fingerspitz er stærk på detail, og vi oplever igen og igen, at vi bliver foretrukket, når det handler om reklamebureauer med speciale i foodservice. Det glæder mig, da det har været vores strategi fra starten, siger hun.

- De langvarige kunderelationer er for mig et bevis på, at den indsigt i markedet, produkt, brand og målgrupper, som vi møder kunderne med, skaber værdi for deres forretning, fortsætter hun.

Anna Aagaard stiftede Fingerspitz i 2002 sammen med den kreative direktør Kirsten Dalgaard. I 2015 fusionerede bureauet med idteam, som var ejet af Michael Greve.

I dag er han kontaktdirektør og medejer på lige fod med de to stiftere.

Nye tider – nye kompetencer

Med sig bragte Michael Greve endnu mere retail og nye kundetyper til bureauet samt en håndfuld medarbejdere, som har været med til at opruste Fingerspitz’ digitale forretningsområde.

- Der er sket en massiv ændring i forbrugernes mediebrug og dermed også i de ønsker, vores kunder kommer til os med. Som reklamebureau er det vores vigtigste opgave at rådgive kunderne på de mange platforme og eksekvere der, hvor det giver mest værdi for deres forretning. I dag kræver det, at vi både har de kreative og de tekniske kompetencer inhouse, siger Michael Greve.

Meget har ændret sig på de 15 år, Fingerspitz har vokset sig til et strategisk, kreativt og digitalt reklamebureau på Fyn.

- Omstillingsparathed har altid været et grundvilkår for at drive bureau, og det er også det, der holder os skarpe hver dag. Derfor bruger vi også en del energi på at opsøge internationale udviklingstrends inden for bl.a. fødevarer, slutter Anna Aagaard, der for nylig er vendt hjem fra research i Shanghai.